Autostrada A2 idzie dalej

Region

Budowa autostrady A2 posuwa się do przodu. W czwartek rozpoczął się jej kolejny etap. Pierwszą łopatę na placu budowy odcinka D, od granicy gmin Jaktorów i Grodzisk Mazowiecki do Moszny, wbili właśnie przedstawiciele rządu i władz lokalnych.

Budowę kolejnego odcinka autostrady A2 Stryków – Konotopa rozpoczęto 26 sierpnia w miejscowości Koszajec w gminie Brwinów. 18-kilometrowy odcinek D będzie przebiegał przez powiaty pruszkowski i grodziski. Połączy odcinek E (tzw. pruszkowski), którego budowę rozpoczęto pod koniec lipca z odcinkiem C (przebiegającym przez gminy Baranów, Jaktorów i Wiskitki). Budowa odcinka C rozpocznie się prawdopodobnie we wrześniu.

We wczorajszym uroczystym wbiciu pierwszej łopaty pod budowę odcinka uczestniczyli m.in.: wiceminister infrastruktury Radosław Stępień, prezes Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki, wicewojewoda mazowiecki Dariusz Piątek oraz starosta pruszkowski Elżbieta Smolińska.

Wszystko wskazuje na to, że na Euro 2012 do Warszawy będzie można dojechać autostradą. Jak do tej pory, prace na podwarszawskim odcinku A2 przebiegają zgodnie z harmonogramem. Według zapowiedzi firmy Strabag, wykonawcy odcinka D, ten fragment drogi zostanie oddany do użytku 4 czerwca 2012 r. Prognozy mówią, że jeszcze w 2012 r. będzie tędy jeździć ok. 70 tys. pojazdów na dobę.

Odcinek D autostrady A2 Stryków – Konotopa rozpoczyna się na pograniczu gmin Jaktorów i Grodzisk Mazowiecki. Następnie biegnie przez gminę Grodzisk, skrajem Milanówka i Brwinowa oraz przez gminę Brwinów i kończy się w rejonie wsi Moszna. Tu połączy się z odcinkiem E.

Do jego budowy zostanie użytych 3 tys. ton stali zbrojeniowej, 20 tys. m sześc. betonu mostowego i 360 tys. ton masy bitumicznej. Na budowie zatrudnionych będzie ponad 500 osób. Będzie tu także pracować ponad 300 samochodów transportowych i maszyn budowlanych. Na tym odcinku powstanie 25 mostów, wiaduktów i kładek dla pieszych oraz 50 przejść dla zwierząt. Planowane jest tu także wybudowanie dwóch stacji poboru opłat: Tłuste i Pruszków. Na skraju Brwinowa powstanie zaś miejsce obsługi pasażerów kategorii I, w którym oprócz stacji benzynowych, znajdą się budynki gastronomiczno-hotelowe.

– Autostrada to wielka rzecz – mówiła podczas uroczystości Elżbieta Smolińska, starosta powiatu pruszkowskiego. – Droga będzie przebiegać przez teren naszego powiatu, a to oznacza rozwój. Ale także uciążliwości – dodała. Zwróciła uwagę, że autostrada stworzy pewne komplikacje dla komunikacji w obrębie powiatu. – Ciesząc się z tego, że będziemy mieli wreszcie A2, nie możemy zaniechać działań zmierzających do wybudowania tzw. paszkowianki – mówiła starosta.

Chodzi o to, że po oddaniu do użytku autostrady, przez teren powiatu przebiegać będą dwie bardzo ważne drogi: A2 i krajowa „ósemka” (trasa katowicka). Komunikacja między nimi będzie się więc odbywać obecnie istniejącymi drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi, przez miasta i wsie powiatu. – Spodziewane jest natężenie ruchu w Pruszkowie i na drodze do Grodziska – powiedziała nam Elżbieta Smolińska. Jej zdaniem obciążenie jest już dziś ogromne, a gdy wzrośnie, to miejscowości i drogi powiatu tego nie wytrzymają. Dlatego konieczna staje się budowa „paszkowianki”, nazywanej obwodnicą Brwinowa , która połączy A2 z trasą katowicką.

Plany budowy „paszkowianki”, która ma mieć status drogi wojewódzkiej, istnieją już od dekady. Obecnie mówi się, że nie powstanie ona wcześniej niż w 2013 r. – Tego przedsięwzięcia nie udźwigną ani gminy, ani powiat – mówi starosta Smolińska. Jej zdaniem, ze względu na znaczenie drogi, samorząd Mazowsza powinien otrzymać rządowe wsparcie przy jej planowaniu i budowie. Gdyby inwestycja trafiła do budżetu centralnego, wówczas byłyby szanse na przyśpieszenie jej realizacji.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Grill gazowy