Już za kilka dni, dokładnie 1 czerwca, na szlaku Warszawskiej Kolei Dojazdowej rozpocznie się remont odcinka Komorów-Podkowa Leśna. Pociągi będą kursować wahadłowo, a część pasażerów czeka przesiadka do komunikacji zastępczej.
WKD przyzwyczaiła już podróżnych do letnich utrudnień związanych z modernizacją linii. Od kilku lat przewoźnik sukcesywnie naprawia swoją infrastrukturę, co w wakacyjne miesiące wielokrotnie dawało się już we znaki pasażerom. Tym razem remont ma nieco mniejszą skalę, jednak mimo to spowoduje sporą rewolucję w organizacji ruchu kolejek. Dodatkowo „wukadka” musi się spieszyć. Prace mają zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy, żeby w sierpniu przywrócić normalny rozkład jazdy, a we wrześniu przyjąć tych pasażerów, którzy na co dzień korzystali z linii PKP. We wrześniu na „dużej kolei” całkowicie wstrzymany zostanie bowiem ruch pociągów. Jakie dokładnie są więc plany WKD i czy czas na ich realizację jest wystarczający? Przewoźnik deklaruje, że nie powinno być problemów z terminowym zakończeniem remontu, a marginesem bezpieczeństwa jest sierpień, kiedy to w razie drobnych opóźnień będzie jeszcze czas na zakończenie ostatnich prac. A te rozpoczną się 1 czerwca. Tego dnia zamknięty zostanie tor nr 1 (w kierunku Grodziska Mazowieckiego) na odcinku Komorów-Podkowa Leśna Główna.
Ruch pociągów będzie się odbywać wahadłowo, wyłącznie po torze nr 2 (tor w kierunku Warszawy). Tor nr 1 będzie w tym czasie całkowicie zamknięty dla ruchu pociągów wraz ze wszystkimi peronami przystankowymi zlokalizowanymi przy tym torze – informuje przewoźnik. Miesiąc później w analogiczny sposób prowadzone będą prace na torze nr 2. Kolejki pojadą wahadłowo po wyremontowanym torowisku w kierunku Grodziska. Przez cały ten czas pasażerowie będą mogli korzystać z autobusów komunikacji zastępczej.
Całe to zamieszanie spowodowane jest koniecznością przeprowadzenia remontu niewielkiego mostka nad rzeką Zimna Woda. Obiekt znajduje się w połowie drogi między stacjami w Kaniach i Nowej Wsi. Zakres prac obejmuje wymianę płyty mostu, naprawę podpór, wykonanie płyt przejściowych, rozbiórkę i ponowny montaż nawierzchni kolejowej, regulację koryta rzeki, a także umocnienie skarpy.
Mostek i torowisko
Sam mostek położony jest na tyle niefortunnie, że ograniczenie się tylko do jego naprawy i tak oznaczałoby wyłączenie z ruchu pociągów całego odcinka od Komorowa do Podkowy Leśnej. WKD postanowiła więc upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i w tym samym czasie, skoro szlak częściowo zamknięty będzie na tej długości, wykonać też modernizację samego torowiska na nitce do Grodziska Mazowieckiego.
– Jesteśmy zainteresowani zakończeniem modernizacji toru nr 2 na szlaku Komorów-Podkowa Leśna i chcielibyśmy to zrobić jeszcze przed wakacjami, a skoro tor nr 2 na okoliczność budowy mostu będzie tak czy siak zamknięty, to chcielibyśmy, o ile okaże się to możliwe, przeprowadzić w tym czasie jego remont – mówił nam w marcu Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Teraz wiemy już na pewno, że te zamiary uda się zrealizować, a przewoźnik niemal rzutem na taśmę wyłonił wykonawcę naprawy toru.
Zastępcza komunikacja
A o czym powinni pamiętać pasażerowie? – Na odcinku Pruszków WKD-Podkowa Leśna Główna w zamian za część wycofanych kursów pociągów zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Na odcinku Milanówek Grudów-Podkowa Leśna Główna ruch pociągów zostanie całkowicie wstrzymany. W zamian za wycofane pociągi na tej relacji zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Stacja Podkowa Leśna Główna będzie stanowić punkt przesiadkowy dla wszystkich pasażerów pomiędzy pociągami obsługującymi relację w kierunku Warszawy oraz obsługującymi relację w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Czas przewidziany na przesiadkę wynosi od 7 do 8 minut. Stacja Podkowa Leśna Główna będzie stanowić również punkt przesiadkowy dla wszystkich pasażerów pomiędzy pociągami obsługującymi relację w kierunku Warszawy oraz pojazdami zastępczej komunikacji autobusowej obsługującymi relację w kierunku Milanówka. Czas przewidziany na przesiadkę wynosi średnio 5 minut – informuje WKD.
Odręczne kasowanie
Przewoźnik przypomina o obowiązku kasowania biletów w autobusach komunikacji zastępczej. – Podróżni korzystający z autobusowej komunikacji zastępczej zobowiązani są do podróżowania tą komunikacją na podstawie ważnego biletu WKD jednorazowego lub okresowego. W związku z brakiem możliwości skasowania biletu jednorazowego w autobusie, pasażerowie rozpoczynający podróż zobowiązani są skasować odręcznie bilet jednorazowy w miejscu przeznaczonym na odcisk datownika, wpisując w sposób trwały datę, godzinę i minuty rozpoczęcia przejazdu – zaznacza. Podróżnym, których odstraszą dwumiesięczne utrudnienia, przysługuje prawo do zwrotu niewykorzystanych biletów w kasach przewoźnika.
O postępach w pracach, ewentualnych opóźnieniach czy kłopotach z kursowaniem autobusów będziemy informować na bieżąco na łamach portalu WPR24.pl. Zachęcamy do śledzenia naszych informacji i dzielenia się uwagami na temat organizacji ruchu kolejek w czasie remontu.
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.