PKP Energetyka podnosi ceny. Zdrożeją bilety kolejowe

Region

Największy przewoźnik kolejowy w naszym regionie alarmuje, że ze względu na podwyżkę cen energii elektrycznej, od połowy przyszłego roku znacząco mogą zdrożeć bilety Kolei Mazowieckich. PKP Energetyka tłumaczy, że nie ma innego wyjścia.

Zgodnie z obowiązującą umową ze „starych” stawek Koleje Mazowieckie będą mogły korzystać do końca sierpnia 2019 r. Nowe stawki są wyższe o kilkadziesiąt procent. – Spółka KM przeanalizowała koszty zużycia energii trakcyjnej zaplanowane na 2018 rok i porównała z kosztami zużycia energii wynikającymi z nowego Cennika PKP Energetyka S.A. w 2019 roku, przy założeniu wykonania zbliżonej pracy eksploatacyjnej. W 2018 roku spółka KM poniesie koszty energii w wysokości około 104,5 mln zł, natomiast w 2019 roku koszty te wzrosną (uwzględniając nowe stawki od 1 września 2019 r.) o około 37,3 mln zł, tj. o około 36 proc. Natomiast przy założeniu, że nowe stawki miałyby obowiązywać przez cały 2019 rok, koszty energii elektrycznej dla KM byłyby wyższe o około 71,6 mln zł, tj. o około 68 proc. – informuje Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Jak dodają przedstawiciele przewoźnika, znacząco wpłynie to na działalność spółki. – Tak znaczący wzrost cen energii trakcyjnej spowoduje drastyczny wzrost kosztów działalności KM. Spółka jest obecnie na dynamicznej ścieżce rozwoju. Rozpoczęliśmy realizację największej w historii przewoźnika umowy na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto są zaplanowane i w części już prowadzone poważne inwestycje związane z utrzymaniem użytkowanego przez KM taboru. Mam tu na myśli lokalizacje w Sochaczewie, Radomiu, Tłuszczu czy warszawskim Grochowie. Według mojej oceny, spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen energii trakcyjnej, która nastąpi już w 2019 roku. To może być poważny czynnik hamujący dostępność usług kolejowych na Mazowszu. Koszty energii już są jedną z najwyższych naszych pozycji kosztowych, a jak wiadomo, eksploatujemy głównie tabor elektryczny. Trzeba dodać, że taka skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów przejazdowych pociągami KM – mówi Czesław Sulima, członek zarządu KM.

Z symulacji przygotowanej przez Koleje Mazowieckie wynika, że bilet miesięczny na trasie Warszawa-Skierniewice zdrożeje o 57 zł.

Co na to PKP Energetyka? Spółka zaznacza, że nie jest producentem, tylko dystrybutorem energii. – Przez ostatnie 6 lat PKP Energetyka utrzymywała niezmienny cennik energii dla Klientów kolejowych. Pomimo znaczącej, ponad 70 proc podwyżki cen energii w hurcie w 2018 roku spółka nie zmieniła swojego cennika. Silny trend wzrostowy cen energii utrzymuje się od kilku miesięcy na całym europejskim rynku energii, także w Polsce. Do najważniejszych przyczyn tej sytuacji należy wzrost ceny węgla, podwyżki cen zielonych certyfikatów oraz praw do emisji CO2. W okresie styczeń-wrzesień 2018 r., parametry komponentów ceny dla klienta końcowego zmieniły się następująco: ponad 210 proc. wzrosła cena uprawnień do emisji CO2, około 200 proc. podrożały zielone certyfikaty, a węgiel zdrożał około 10 proc. Wzrost cen energii jest więc od spółki całkowicie niezależny – czytamy w komunikacie.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.