Piastów: Znika linia L12

Region

Piastowska linia zastępcza Z2 będzie kursować tylko do końca marca. Linia ta miała obsługiwać pasażerów do momentu wznowienia autobusów L12, mających wrócić na trasę 1 kwietnia. Władze Piastowa zrezygnowały z ich finansowania z powodu wzrostu kosztów komunikacji miejskiej.

W ubiegłym roku Piastów za komunikację miejską (linie ZTM, SKM i wspólny bilet Kolei Mazowieckich) wydał ponad 1,5 mln zł. Szacowane roczne koszty tych usług w roku 2011 miały wzrosnąć do ok. 1,9 mln zł. Przygotowując projekt budżetu miasta na kolejny rok ówczesne władze uwzględniły również koszty finansowania wewnętrznej linii autobusowej L12 i zabezpieczyły na komunikacje miejską kwotę w wysokości blisko 2,25 mln zł.

W listopadzie do Urzędu Miejskiego w Piastowie trafiło pismo z informacją o podwyżce kosztów pociągokilometra Spółki Koleje Mazowieckie. Według przewoźnika wzrost kosztów spowodowany był podwyżką cen energii elektrycznej, wynagrodzeń i opłat ponoszonych przez KM na rzecz PKP Polskich Linii Kolejowych (za korzystanie z infrastruktury kolejowej). To spowodowało wzrost kosztów udziału miasta w finansowaniu komunikacji do 2,26 mln zł, czyli przekroczyło o blisko 15 tys. zł środki zapisane w projekcie budżetu na rok 2011.

Jednak nie była to ostatnia podwyżka. W grudniu Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że wzrosną koszty związane z funkcjonowaniem linii Szybkiej Kolei Miejskiej i dopłata do wspólnego biletu. ZTM tłumaczył, że podwyżka związana jest z wprowadzeniem podwójnych składów na trasie linii S-1. Wszystkie pojedyncze pociągi typu EN57 oraz 14WE miały zostać zastąpione w dni powszednie składami podwójnymi. Dzięki temu miał wzrosnąć komfort pasażerów korzystających z Szybkiej Kolei Miejskiej. Łączne planowane koszty dla Miasta Piastowa w 2011 roku wyniosły ponad 2,6 mln zł i przekroczyły zaplanowaną w budżecie na ten cel kwotę o prawie 400 tys. zł.

Ostatecznie spółka KM wstrzymała planowaną podwyżkę pociagokilometra, a w wyniku negocjacji prowadzonych przez burmistrza Piastowa i prezydenta Pruszkowa z ZTM udział Miasta Piastowa w kosztach utrzymania linii ZTM, SKM oraz KM zmniejszył się do kwoty ok. 2 mln zł. Przewoźnicy poinformowali jednak, ze w połowie roku planowane będą kolejne podwyżki.

Miasto przeprowadziło również badania dotyczące funkcjonowania linii L12. Okazało się, że maksymalne napełnienie linii na jednym z kursów w porannym szczycie wynosiło 19 osób, a popołudniowym 22 osoby. Na pozostałych kursach autobusami linii L12 podróżowało średnio po kilka osób.

Z powodu niewielkiego zainteresowania linią L12 oraz rosnącymi kosztami finansowania pozostałych autobusów ZTM oraz pociągów KM i SKM władze Piastowa postanowiły zrezygnować z wewnętrznej linii autobusowej.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.