Nowe autobusy wyjadą na pruszkowskie ulice

Pruszków

Pokazowy żółto-czerwony autobus stanął w czwartek (16 czerwca) przed urzędem miasta w Pruszkowie. Podpisano w nim umowę na obsługę miejskich linii przez najbliższe cztery lata.

Dopełnienie formalności jest ostatnim akcentem przygotowań do wprowadzenia dużych zmian w pruszkowskiej komunikacji miejskiej. Dotąd była to pięta achillesowa Pruszkowa. Linie obsługiwali różni przewoźnicy, nie było jednolitych biletów, siatka połączeń budziła zastrzeżenia pasażerów. Od lipca te problemy mają przejść do przeszłości. Autobusy pojadą po nowemu. 

Pierwsza ważna zmiana to wybór jednego przewoźnika. Do tej pory na każde połączenie ogłaszano oddzielny przetarg, co skutkowało tym, że za autobusy odpowiadało kilka firm. Druga – to pojawienie się dwóch nowych linii: nr 5 i nr 6. Kolejna to ujednolicenie systemu biletowego. Autobusy mają być wygodne i na czas dowozić do najważniejszych punktów. – Będą kursować nie tylko po mieście, ale też wyjeżdżać na teren gmin Ożarów, Michałowice i Brwinów. Posiadacze Pruszkowskiej Karty Mieszkańca pojadą nimi za złotówkę, będą też bilety czasowe, to duże usprawnienie – mówił po podpisaniu umowy z PKS Grodzisk Mazowiecki prezydent Pruszkowa Jan Starzyński. – Umowa będzie obowiązywała przez cztery lata. To korzystne rozwiązanie, daje możliwość negocjacji w trakcie. Do tego otrzymujemy nowszą i nowocześniejszą flotę – dodał. Radości nie krył Arkadiusz Kosiński, burmistrz Brwinowa: – Porozumieliśmy się i jako gmina będziemy płacić za każdy kilometr, który autobusy przejadą na naszym terenie. W ten sposób mieszkańcy Parzniewa zyskają dobre połączenie.

Zmiany w komunikacji poprzedziły kilkumiesięczne konsultacje społeczne. Część uwag mieszkańców uwzględniono i tak powstała nowa siatka połączeń. Linia nr 1 pojedzie na odcinku Osiedle Staszica – PKP Pruszków, nr 2 połączy miasto z Komorowem, nr 3 z Piastowem, nr 4 to relacja Pruszków-Parzniew-Gąsin. Od lipca zadebiutują linia nr 5, czyli autobusy na trasie Pruszków-Malichy i nr 6 Pruszków-Ożarów Mazowiecki. Oprócz wprowadzenia nowych linii, „starym” zmieniono rozkład jazdy. Zwiększono liczbę kursów, a na niektórych odcinkach autobusy pojadą też w weekendy. 

Choć w przetargu zapisano, że połączenia mają obsługiwać autobusy nie starsze niż wyprodukowane w 2009 r, to na pruszkowskich ulicach pojawią się niemal nowe pojazdy z rocznika 2015. Będzie ich jedenaście, dwa w tzw. rezerwie na wypadek awarii, czy innych nieprzewidzianych okoliczności. Każdy z nich przewiezie 25 pasażerów na miejscach siedzących, a w całym autobusie zmieści się ponad dwa razy tyle osób. Pod względem standardu i komfortu jazdy mają wyróżniać się na tle dotychczasowej floty. Są wyposażone w klimatyzację i system umożliwiający kontrolę punktualności na poszczególnych przystankach. Nie trzeba będzie się też zastanawiać, czy nasz autobus to ten zielony, biały lub jeszcze inny. Wszystkie będą mieć ujednoliconą żółto-czerwoną kolorystykę z herbem Pruszkowa na masce.

Ile będą kosztować bilety? Okaziciele Pruszkowskiej Karty Mieszkanca za bilet godzinny zapłacą 1 zł, za miesięczny – 50 zł. Dla pozostałych bilet jednogodzinny będzie kosztował 3 zł, a karnet 90 zł. Ten jednorazowy, godzinny bilet pozwoli pasażerom na swobodne przesiadki między liniami.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.