Nowa linia kolejowa do Pruszkowa i Nadarzyna?

Region

W poniedziałek PKP PLK przedstawiły „Master Plan”, czyli koncepcję rozwoju transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Są niespodzianki, jak np. pomysł budowy linii kolejowych z Pomiechówka do Pruszkowa i z Parzniewa przez Nadarzyn do Grójca.

Plany PLK robią wrażenie. – Założona jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich – zaznaczają kolejarze.

Nowe linie maja powstać w relacjach Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. Modernizacja czeka linię do Konstancina Jeziornej. PLK wskazuje także potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej, a jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.

To ogólne założenia. Dużo ciekawsze dla naszego regionu są szczegóły. W koncepcji ujęto bowiem linię kolejową Płochocin-Pruszków oraz Parzniew-Nadarzyn-Grójec. Pierwsza łączyłaby się z istniejącym układem torowym linii nr 1, druga prowadziła na południe z odnogą w stronę lotniska na Okęciu.

Plany PLK mają na razie charakter wstępny. Dwie nowe linie kolejowe w naszym regionie miałyby powstać w perspektywie po 2027 roku. Najpierw kolejarze skupią się na realizacji dużych przedsięwzięć jak np. przebudowa stacji Warszawa Zachodnia.

Biorąc jednak pod uwagę w jakim tempie przebiega modernizacja podmiejskiej linii kolejowej nr 447 i jaki poślizg PLK ma np. w dokończeniu prac na stacji w Pruszkowie, także tę datę można chyba traktować bardziej jak luźną propozycję.

Całą prezentację PLK możecie pobrać tu.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 74

74 odpowiedzi na “Nowa linia kolejowa do Pruszkowa i Nadarzyna?”

  1. Pociągi przyśpieszone pisze:

    A może zrobicie piciągi przyśpieszine na całych liniach mazowieckich np kutno dęblin lub kutno siedlce łuków lub kutno łuków p pilawę

  2. Tomek pisze:

    Rewelacyjny jest pomysł budowy w środku miasta nowej linii średnicowej z północy na południe 🙂 Pewnie w miejscu JPII 🙂

  3. Brwinowianin pisze:

    no !!! Proszę do czego Was doprowadziły „rządy” PESYMISTÓW z PO !
    Polak już w nic nie wierzy. Nie dziwię się,
    PO odebrało Wam oszczędności z emerytur więc przestaliście ufać w lepsze jutro…a dzień w dzień powtarzają w waszej telewizji TVN że Polski nie stać na 500+…
    Ale dziwię się że jeszcze są tu tacy, którzy nie pamiętają jak było (wtedy) i krytykują Prawo i Sprawiedliwość
    Podejrzewam że są to jedynie aktywiści , ludzie POwiązani, + tzw. Vatowcy,
    – którzy kupują najdroższe auta z salonów na specjalne zamówienia, bo nawet takich modeli nie było w kraju….a jednocześnie ich działalność nie wykazuje aż takich dochodów by było stać na takie luksusy…
    Ci wszyscy wręcz nienawidzą PiS-u . Tylko się zastanawiam, czy rzeczywiście nie macie za grosz wyrzutów sumienia okradając Polskę ? Czy ta metalowa puszka(samochód) jest dla Was aż tak ważna ?

  4. PJ pisze:

    Z Pomiechówka do Pruszkowa??? Gdzie? Przejrzałem prezentację i nie ma czegoś takiego w planach.

  5. Jan Groszek pisze:

    i zmniejszą Pruszków jeszcze o tory obok autostrady, chyba że i stacja tam będzie to zawsze na plus dla takich terenów. Wtedy tym bardziej trzeba górkę Żbkowską rekultywować, obok jakies miejsca sportowo-rekreacyjne i ludzie będą przyjeżdżać. Szczególnie, że w okolicy jest wystawa stalowych figur na złomowisku, co też będzie przyciągać.

    • Wilku Starszy pisze:

      KDP będzie przebiegać przez Duchnice, Poszukaj sobie studium wykonalności Jest tam dość szczegółowo naniesiony przebieg na mapę.
      Teraz robią planowanie od nowa, ale pewnych rzeczy nie przeskoczą. Tory będą na północ od A2.

  6. Wilku Starszy pisze:

    Realna z tego w najbliższych latach jest przebudowa średnicy, po 4 tory na wylotach z Warszawy i kolej na CPK. Najbliższe lata, czyli 10-15 lat. Reszta to kreski na mapie, żeby wzbudzić podziw.
    PKP PLK tak się boi remontu linii średnicowej, że odkłada go od 5 lat, ciągle nie ma pewności kiedy się on zacznie, słyszymy tylko deklaracje. Nie wierzę, że taka skostniała struktura będzie w stanie wybudować dwie nowe linie średnicowe w stolicy kraju, skoro tak się cyka z przebudową istniejącej.
    Zostaje jeszcze kwestia pieniędzy, przebudowa istniejącej średnicy już została przesunięta na następną perspektywę unijną, bo w obecnej nie zdążyliby wybudować i rozliczyć inwestycji przed 2023 rokiem.

  7. Anonim pisze:

    Cenzor – skończysz w śmietniku.

  8. Zen pisze:

    A po co te połączenie ? Tego niewie nikt i nikt nie zapyta a my mamy 10% ogólnych kosztów projektu… dobra polej stać mnie 😉

  9. Żbikowianka pisze:

    WPR24 informowało jakiś czas temu że wkrótce w Pruszkowie będą się zatrzymywać pociągi relacji Warszawa Zachodnia-Praha. Nie był to news primaaprilisowy – temat się rozmył, a szkoda

  10. Haha pisze:

    Najpierw niech skończą to co rozgrzebali a nie obiecuja gruszki na wierzbie.

  11. dajan55 pisze:

    W bajki to ja już parę lat nie wierzę – lepiej niech się skupią na dokończeniu obecnego bardachu.

    • lolomii1 pisze:

      z tą różnicą że są te „bajki” realizowane

      • Wilku Starszy pisze:

        Nic nie jest realizowane. Obecnie te wszystkie plany sa na etapie kresek na mapie w prezentacji w Power Poincie. Jedynie w kierunku kolei do CPK cos robia ale tez im opornie idzie.

  12. xD pisze:

    plk to rak toczący polskie tory
    a to jak im sprawnie idą remonty to widać doskonale po tym co się dzieje na linii skierniewickiej

  13. JA pisze:

    Gmina Piaseczno jest najliczniejszą gmina w Polsce a jak szybkiej kolei do Warszawy i Puławskiej bis nie było tak nie ma i pewnie już nie będzie. Brawo PO

  14. Jarek mieszkaniec pisze:

    No cóż ale w tunelu przy dworcu zaświeciło się światełko (trzy lampy), więc chyba mają w planach otworzyć wreszcie. To jest jakaś paranoja w planach na rok zamknięcia aby wszystko zrobić lub trzy lata ale ruch wahadło. A po dwóch latach prac widać że jeszcze daleko im do końca tego REMONTU. A już plany nowych połączeń nic tylko  – jedno stwierdzenie – KIEŁBASA WYBORCZA chyba była kiedyś w sklepach.

    • stary kocur pisze:

      Od tego jest rząd, żeby miał pomysły i znalazł środki finansowe na ich realizację. Moim zdaniem lepiej jednak jest sobie nawet pomarzyć, niż siedzieć przy piwie i kompie i trukać, że „sie nie da”.

  15. Xiao7 pisze:

    1. Błędy w tekście. Z początkiem czytamy o połączeniu Pomiechówka do Pruszkowa, a dalej o Płochocin-Pruszków
    2. Połączenie Płochocin Prószków kiedyś istniało i prowadziło do byłej cukrowni, resztki tej nitki są jeszcze widoczne na mapach wujka gugla w okolicach oczyszczalni ścieków.
    3. Nitka z Parzniewa przez Nadarzyn do Grójca. Nierealna w wykonaniu przy obecnym zagospodarowaniu terenu. Już nie wspominając że żadna z gmin przez którą będzie przechodziło to połączenie nie miała nigdy w planach takiego połączenia. Więc ewentualne jej powstanie dopiero za kolejne 25 lat.

  16. Brwinowianin pisze:

    noo, proszę do czego Was doprowadziły „rządy” PESYMISTÓW z PO !
    Polak już w nic nie wierzy. Nie dziwię się,
    PO odebrało Wam oszczędności z emerytur więc przestaliście ufać w lepsze jutro…a dzień w dzień powtarzają w waszej telewizji TVN że Polski nie stać na 500+…
    Ale dziwię się że jeszcze są tu tacy, którzy nie pamiętają jak było (wtedy) i krytykują Prawo i Sprawiedliwość 🙁
    Podejrzewam że są to jedynie aktywiści , ludzie POwiązani, a nie zwykli obywatele.

    • zed pisze:

      znowu leki odstawiłeś ?

    • Anonim pisze:

      Według ciebie każdy kto jest realistą a nie populistą musi być z PO… ehh, człowieku bardzo wąskie masz te horyzonty naprawdę.
      „Polak już w nic nie wierzy.” – bo to czy te szumne plany są wykonalne to kwestia WIEDZY nie wiary.

    • Grabarz pisze:

      Rządy naszej partii za wstawiennictwem wielkiego śledczego Stanisława Piotrowicza doprowadzą nas do prawdy. Sędzia Andrzej Kryże osądzi kłamców, a redaktor Krzysztof Czabański ogłosi ich nazwiska w Wiadomościach. Zaplute karły reakcji poniosą karę za kolaborację z kapitalistycznym imperializmem. Nowymi liniami kolejowymi aktyw robotniczo chłopski przybędzie do stolicy i odbierze burżuazji zagrabione oszczędności z emerytur. Każdego prywaciarza, badylarza, obszarnika i kułaka IRCHa wywlecze znad talerza pełnego ośmiorniczek. Ukochany przywódco Jarosławie, wyprowadź ludową ojczyznę z Unii Europejskiej!

  17. Megabezos pisze:

    To są brednie, Oni nie potrafią przez 3 lata wyremontować tunelu dla pieszych na stacji w Pruszkowie i uruchomić windy w tunelu na stacji w Piastowie. Te mrzonki możecie sobie oprawić w annały PKP.

  18. Mak pisze:

    Zapomnieli dodać linię do kosmodromu planowanego we wsi Moszna , gdzie pociąg będzie wjeżdżał na prom lecący na Księżyc i Mars. Dogodna przesiadka z CPK, planowane na 2040.

    • Anonim pisze:

      Weź nie ściemniaj. Wersja dla ciemnego ludu, który wszystko kupi, to wiosna przyszłego roku. W sam raz na wybory prezydenckie i trzeba ściemniać by Duda wygrał wybory. Wszak wyborcy PiS są jakby z kosmosu to i kosmodrom będzie mieć powodzenie.

  19. Ja pisze:

    Ja również bardzo proszę aby WPR zajęło się sprawą tunelu…Kiedy to cudo techniki zostanie oddane do użytku. Rok opóźnienia, a to chyba nie koniec. Sierpień wydaje się mało realny.

  20. gość pisze:

    A może zapytali kiedy obiecane na euro-2012 poszerzenie i udrożnienie alei jerozolimskich -od Grodziska do WARSZAWY Z 3 pasem od Pruszkowa?

  21. gość pisze:

    przecież w Komorowie jest rezerwa zostawiona na tory pociągu do Nadarzyna. A tu widzę zupełnie inny przebieg

    • none pisze:

      Ta rezerwa jest na tor WKD, począwszy od stacji w Komorowie. Niestety, ta rezerwa sięga tylko ulicy Norwida – dalej już stoją domy.

      • gość pisze:

        na tak pewnie rozsądniejsze są wykupy terenów i kompletnie nowa linia, bo parę osób postawiło domy w rezerwie na tor, a paru urzędników wydało na to zgodę. stać nas nie?

      • gość pisze:

        a jeszcze dalej kończy się Komorów i tereny zabudowane

      • Wilku Starszy pisze:

        100 lat planowania w Polsce. Zadnego ladu, zabudowywanie rezerw. To samo bylo z Trasa Ksiazat Mazowieckich.

  22. Leoś pisze:

    Z samego planowania można przytulić kupe kasy.

  23. chwila pisze:

    Niech zgadnę: WPR zapytało PKP ponownie o to, kiedy zostaną otwartye tunele pod torami w Pruszkowie, a w odpowiedzi dostało ten tzw. Master plan w pdf.

  24. andrzej pisze:

    Tunelu przy biedronce jeszcze nie skonczyli i nie widac kiedy skończą a juz planuja nastepne bzdety. Gdyby to były ich pieniądze to by tak nie szastali kasa na prawo i lewo.

  25. PARZNIEWIANIN pisze:

    I CO KUŻWA JESZCZE JEDEN PRZEJAZD W PARZNIEWIE. ODP——LCIE SIĘ W KOŃCU OD TEJ WSI.

  26. Pan Prado pisze:

    ___jeśli PIS utrzyma władzę takie projekty będą JAK NAJBARDIZEJ MOŻLIWE, ale jeśli wrócą ZŁODZIEJE Z PO-KO-KOD, dawni komuniści,
    – WÓWCZAS NIE MA SZANS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  27. Gościówa pisze:

    A kiedy zostanie oddane przejście pod torami na wysokości peronów, bo to zakrawa o pomstę – te szlabany i niebezpieczne przejście przez tory. Ile jeszcze będzie wypadków? Kładka rozebrana, tunel zamknięty – kiedy, kiedy, kiedy? Może WPR24 się dowie i napisze?

    • jeżyk pisze:

      Nie łżyj bezczelnie, bo w piątek przechodziłem bez problemu tunelem na peron.

      • Gościówa pisze:

        Chyba na Pażniewie, bo w Pruszkowie tunel zamknięty. Przechodzę tamtędy dwa razy dziennie i wiem że z tunelu korzystać nie można.

  28. Peron pisze:

    Byłoby się z czego cieszyć gdyby nie była to przedwyborcza ściema. Dwa lata nie potrafią zrobić przejścia na peron w Pruszkowie. PiS to nie tylko poziom dna, ale nie sięgają nawet mułu. Zapewne przejście przed wyborami otworzy jakiś partyjny koleżka.

    • niunio gomez pisze:

      @PERON_tak własnie było za czasów nierządów i rozkradania Polski przez PO .
      Nie siej sztucznego fałszu rodem z TVN 24 !

      • Anonim pisze:

        Jakie PO? Przekonaj się jak wygląda peron po czterech latach nierządów PiS. Potrafią tylko brać sobie premie i zatrudniać koleżków.

      • none pisze:

        PiS po prostu stwierdza, że budowa jest zakończona i otwiera obiekt wtedy, kiedy im pasuje. A że coś jest jeszcze nie do końca zbudowane – to już ich nie interesuje. Jeżeli fakty przeczą ich twierdzeniu tym gorzej dla faktów. Dopiero mieliśmy przykład z otwarciem dworca w Pruszkowie na potrzeby kampanii wyborczej p. Czarneckiego – co z tego, że dworzec nieukończony i przejścia na perony nie ma, ma być otwarte i już. Nabili tyle piany wyborczej, że później jeszcze przez trzy dni spływała Utratą…

        • niunio gomez pisze:

          @NONE, ale przecież PO -KO- KOD rządzi w Powiecie więc dlaczego kłamiesz ?

          • Anonim pisze:

            @niunio gomez – no niestety, ale Andrzej Bittel i spółka to jest PiS. Już wiecie na kogo nie głosować.

          • none pisze:

            Tutaj masz artykuł – spójrz sobie na zdjęcia i odpowiedz, z jakiej opcji politycznej są wszystkie widoczne na nich osoby:
            https://www.wpr24.pl/oficjalnie-otwarto-pruszkowski-dworzec-pkp/

          • Wilku Starszy pisze:

            Propagandzisto partyjny szczujacy na swoich przeciwnikow – od kiedy powiat odpowiada za remont dworcow kolejowych? Odpowiada za to PKP SA podlegla bezposrednio rzadowi.
            To musi pisac Brwinowianin pod innym nickiem. Ta sama ignorancja i zwalanie wszystkiego na samorzady.

          • none pisze:

            @Wilku Starszy – jeżeli odpowiada PKP, to co na otwarciu robił prezydent Pruszkowa? I jeszcze jak ładnie się wypowiadał…

  29. Brwinowianin pisze:

    NO …To jest właśnie prawdziwy ROZWÓJ AGLOMERACYJNY ! To jest wrręcz naturalne , potrzebne i konieczne !
    Rozwój PKP to rozwój kulturowy, ekonomiczny, społeczny.

    Teraz taką możliwość być może będą mieć inni mieszkańcy aglomeracji !
    OBY !!!
    To powinien być wręcz priorytet !
    Ale ciekawy jestem czy znajdą się głosy na nie, że to niepotrzebne, że się nie opłaca itp 🙂 ??!
    Widzimy przecież że aglomeracja rozrasta się, że ludzie buduja domy aż po Mszczonów i dalej – Dajmy im nowe możliwości !

    • Mona pisze:

      DOKADNIE !
      PKP to rozwój społeczny ,kulturowy i ekonimiczny

    • none pisze:

      Sorry, ale to nie jest żaden „rozwój aglomeracyjny” – bez ładu, bez składu, bez żadnej perspektywy. A już te linie Parzniew-Lotnisko Chopina czy Parzniew-Nadarzyn-Grójec to nawet nie są śmieszne – te tereny są już dość gęsto zabudowane, o czym właśnie przekonują się próbujący zaprojektować przebieg Paszkowianki. Po 2027 chyba nie będzie łatwiej.

    • andrzej pisze:

      Prponuję poprowadzić tę linię południowo wschodnimi terenami Brwinowa. Wg. mnie to najbardziej optymalna trasa.

    • op pisze:

      łubu dubu, łubu dubu….
      Ludzie budują domy aż po Mszczonów (dalej już nie), a ty nadal masz rozum w Mosznie.
      PS . rozwiń myśl „..Rozwój PKP to rozwój kulturowy…”

    • Amicus pisze:

      Polecam dokładne zapoznanie się z treścią prezentacji.
      Szczególnie z fragmentem o budowie podziemnego tunelu z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Służewiec.

      Proszę oszacować koszty i zweryfikować stwierdzenie o opłacalności.

      • Brwinowianin pisze:

        @Anicus, jeśli coś źle zaprojektowano to nie jest kwestią opłacalności, tylko złego projektu. Wszelkie inwestycje są opłacalene w bliższej bądź dalszej perspektywie, ale są.
        Np. co sprytniejsi wpadli na pomysł, że po co mają jechać pociągiem do W-wa Zachodnia i tam zmieniać peron żeby SKM-ką dojechać do lotniska Chopina, skoro prościej jest pojechać pociągiem na dworzec W-wa Ochota z tylko jednym peronem… i dzięki temu nie muszą latać z ciężkimi walizkami w poszukiwaniu odpowiedniego peronu…

    • chwila pisze:

      Jasne, że potrzebne*. Jest tylko jeden mały szczegół: te inwestycje ma przeprowadzić PKP znane ze swej nieudolności w tych kwestiach.

      *Bardzo jestem ciekawa na jakiej podstawie stwierdzono potrzebę budowy linii z Pruszkowa do Pomiechówka.

      • Brwinowianin pisze:

        @chwila, AGLOMERACYJNA LINIA KOLEJOWA PKP to już nie tylko jeden kierunek ,
        – z prowincji w kierunku STOLICY…
        Rozwój aglomeracji nie skupia się ściśle w centrum Warszawy jak było za dawnych czasów. Dziś wiele firm woli swoje inwestycje lokować w innych miejscach, a rozwój PKP tylko będzie dodatkowym atutem i na 100% OPŁACALNYM.

      • jacko pisze:

        Pewnie będą odbudowywać Polmos, i starą linię łączącą Pruszków – Pomiechówek są na zdjęcia widać stary rys lini bodajże jeszcze jest most na utracie, chyba fragmentem tej lini jest odnoga do elektrociepłowni Pruszków II w Mosznach

      • karambol pisze:

        Ty tego i tak nie jesteś w stanie obliczyć i zrozumieć, serdeńko. Zrób sobie jajecznicę na kolację, napij się melisy i lulu, bo jutro będziesz musiała od rana podawać kawusię różnym jełopom w „mordorze”…

    • andrzej pisze:

      Jacko ma rację . Była kiedyś linia kolejowa do Józefowa.Biegła tak zwanym żeberkiem, od Błońskiej przez Koszajec. Jeżdziło się tą drogą na ryby i nad staw przy Topolach.(Wspaniałe kąpielisko, już zasypane w czasach budowy EC Pruszków 2.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły

Grill gazowy