Nadchodzi rewolucja w komunikacji

Pruszków

Od lipca za połączenia autobusowe w Pruszkowie ma odpowiadać jeden przewoźnik, zwiększy się liczba połączeń, ujednolicony będzie system opłat za przejazd. To wszystko „wypali”, o ile uda się pomyślnie rozstrzygnąć ogłoszony przez władze miasta przetarg.

Do zmian w pruszkowskiej komunikacji magistrat przygotowywał się od dłuższego czasu. W zeszłym roku przeprowadzone zostały w tej sprawie konsultacje społeczne. Aktywnie wzięli w nich udział mieszkańcy, uwag pojawiło się bardzo dużo. I nic w tym dziwnego, bo z przejazdów autobusowych korzysta codziennie wielu pasażerów. Wiele było także zastrzeżeń do siatki połączeń, długości poszczególnych linii, braku ich koordynacji z rozkładami jazdy pociągów, zamieszania z biletami i opłatami za przejazd.
 
Te bolączki mają zniknąć wraz z reorganizacją całego systemu. Pierwsza duża zmiana to powierzenie wszystkich linii jednemu przewoźnikowi. Wcześniej przetargi na poszczególne trasy ogłaszano oddzielnie, co sprawiło, że za część z nich odpowiadał PKS Grodzisk Mazowiecki, za część Europa Express, czyli dwie oddzielne firmy. 

Nowością jest także uruchomienie dwóch połączeń, których nie było w dotychczasowej siatce. Autobusy oznaczone numerem 5 pojadą na odcinku Pruszków-Malichy, te z numerem 6 pozwolą podróżować z Pruszkowa do Ożarowa i z powrotem. Dobrze znane pasażerom linie nr 1 (Osiedle Staszica-PKP Pruszków), nr 2 (Pruszków-Komorów), nr 3 (Pruszków-Piastów) i nr 4 (Pruszków-Parzniew-Gąsin) pozostają. 

Dużym ułatwieniem dla pasażerów będzie ujednolicony system opłat za przejazd. Bilet jednogodzinny ma kosztować maksymalnie 1 zł dla posiadaczy Pruszkowskiej Karty Mieszkańca i 3 zł dla pozostałych osób. Za miesięczny karnet posiadacze Karty zapłacą 50 zł, inni – 90 zł. „Miesięczny” ma być honorowany na wszystkich liniach, a nie, jak dotąd, na jednej.

Te i inne modyfikacje mają zacząć obowiązywać od 1 lipca. Warunkiem jest rozstrzygnięcie ogłoszonego już przez miasto przetargu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, zwycięskiego przewoźnika poznamy na przełomie maja i czerwca. 

Władze miasta postawiły bardzo jasne warunki, które nowy przewoźnik będzie musiał spełnić. Kursy mają być wykonywane 11 autobusami, w tym dwa służyć będą jako rezerwa na wypadek awarii. Pojazdy nie mogą być starsze niż wyprodukowane w 2010 roku, mają spełniać normy emisji spalin. Muszą pomieścić co najmniej 60 pasażerów, w tym minimum 15 na miejscach siedzących. Klimatyzacja nie jest wymagana, muszą za to otwierać się okna. Każdy z pojazdów ma być wyposażony w GPS umożliwiający kontrolę punktualności na przystankach. 

– W założeniach do przetargu uwzględniono wnioski mieszkańców z konsultacji społecznych. Chodzi m.in. o młodsze autobusy o większej pojemności i w jednakowej kolorystyce, wyposażenie w elektroniczne wyświetlacze – mówi Agnieszka Miros z wydziału Inwestycji, Remontów i Infrastruktury Technicznej pruszkowskiego urzędu miasta.

To nie koniec postulatów mieszkańców, które zostaną wcielone w życie. Lista uwzględnionych uwag obejmuje: kursowanie wszystkich autobusów również w soboty i niedziele, uruchomienie nowej linii autobusowej do Malich, włączenie do komunikacji miejskiej linii Pruszków-Ożarów Mazowiecki, która w chwili obecnej jest komercyjną linią PKS Grodzisk Mazowiecki, lokalizacja nowego przystanku przy centrum handlowym na ul. Solidarności na trasie przejazdu autobusu linii 4, darmowe przejazdy na linii 4 dla dzieci z Gąsina do czasu wybudowania tunelu pod torami PKP w ciągu ulic Działkowej i Błońskiej, wprowadzenie ulgi dla Honorowych Dawców Krwi i jednolitej taryfy biletowej. 

Jaką dokładnie trasą pojadą autobusy nowych linii? „Piątka” rozpocznie i skończy bieg na pętli przy ul. Spacerowej w Malichach, gdzie powstała już specjalna zatoczka. W kierunku Pruszkowa autobus pojedzie ulicami Dolną, Sadową, Partyzantów, Bohaterów Warszawy, a następnie Bolesława Prusa, al. Wojska Polskiego, Pogodną i Gordziałkowskiego. Wróci do Malich ulicami Powstańców, Chopina, Kościuszki, Prusa, Bohaterów Warszawy, Partyzantów i Sadową. Kursy co godzinę i co półtorej. W weekendy co dwie. 

Autobusy nr 6 połączą Pruszków i Ożarów Mazowiecki. Start na pętli Osiedle Staszica, następnie ulicami Plantową, Powstańców, Staszica, Sienkiewicza, Kościuszki, Prusa, wiaduktem nad torami PKP, 3 Maja (tu aż pięć przystanków), Żbikowską i Ożarowską do stacji PKP Ożarów Mazowiecki. Podobną trasą autobusy wrócą do Pruszkowa. Wczesnym rankiem pojadą co trzydzieści minut, w godz. 8.40-15.20 co godzinę, potem co półtorej. W weekendy i święta kursy co 120 minut. 

„Stare” trasy pozostają bez większych zmian. Nowością jest wprowadzenie kursów weekendowych na linii nr 2 oraz wydłużenie ośmiu kursów linii nr 4 do Parzniewa. 

Czy ta komunikacyjna rewolucja rozwiąże problemy pasażerów? – Mamy nadzieję, że po reorganizacji poprawi się jakość usług przewozu w autobusach miejskiej komunikacji na terenie Pruszkowa. Zmiana taryfy biletowej oraz uruchomienie dwóch dodatkowych linii autobusowych pozwoli przynajmniej częściowo odkorkować miasto – podkreśla Agnieszka Miros.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.