Naciągają na kołdry i garnki. Możesz je zwrócić

Region

Odkurzacz z „magiczną mocą”, garnki o cudownych właściwościach, materac, który poprawi nasze zdrowie – tego typu produkty oferowane są na wielu hotelowych pokazach. Na sztuczki sprzedających najczęściej nabierają się seniorzy. Podpowiadamy co zrobić, gdy zakupiliśmy taki przedmiot.

W ostatnim czasie na terenie powiatu pruszkowskiego przeprowadzono kilka pokazów materacy, mat masujących, noży i garnków. Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie fakt, że prezentowane przedmioty są sprzedawane seniorom za kilka tysięcy złotych. Tymczasem w internecie te same rzeczy dostepne są nawet za kilkaset złotych. Wiele osób chciałoby oddać zakupione na pokazie przedmioty. Kłopot w tym, że kupujący, którzy chcą zwrócić towar często są wprowadzani w błąd. – Schemat działania firm jest mniej więcej taki sam. Miła, sympatyczna osoba dzwoni do seniora i zaprasza na spotkanie w hotelu. Podczas pokazu prezentowane są różnego rodzaju przedmioty. W efekcie konsumenci zawierają umowy na zakup materaca, pościeli, noży, piorącego odkurzacza czy garnków. Dopiero w domu, gdy na spokojnie usiądą w fotelu i zapoznają się z umową stwierdzają, że nie są zadowolenie z tej transakcji. Dodatkowo okazuje się że zawarli umowę na wysoko oprocentowany kredyt – mówi nam Katarzyna Kucharska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pruszkowie.

Zgodnie z przepisami na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie mamy 14 dni. I tu zaczynają się schodki. Dzwoniąc do firmy lub przyznanego opiekuna otrzymujemy informacje, że nie mamy możliwości odstąpienia od umowy. Niekiedy starsza osoba jest zastraszana, a w innych przypadkach dostajemy telefoniczne potwierdzenie przyjęcia odstąpienia. – Musimy pamiętać, że od zawartej umowy musimy odstąpić pisemnie. Do umowy powinien być dołączony formularz odstąpienia. Jeśli go nie ma wzór można pobrać u powiatowego rzecznika – dodaje Katarzyna Kucharska.

Odstąpienie należy wysłać listem poleconym w ciągu maksymalnie 14 dni od momentu zakupu. Odstąpienie należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden wysłać przedsiębiorcy, a drugi zostawić w domu w celach dowodowych razem z oryginałem zawartej umowy. Należy pamiętać, by zakupionych przedmiotów nie wysyłać razem z pismem o odstąpieniu od umowy. – Na wysłanie towaru mamy kolejne 14 dni od dnia wysłania odstąpienia od umowy. Towar najlepiej wysłać kurierem. Warto wykonać dokumentacje zdjęciową, a sam przedmiot zapakować w obecności kuriera i poprosić o sporządzenie protokołu z pakowania i wysyłki – podkreśla Kucharska.

A co z umową kredytową? Co zrobić gdy odezwie się do nas bank z informacją o uruchamianym kredycie? – Należy udać się do placówki i przedstawić wysłane do firmy odstąpienie od umowy. Odstępując od umowy głównej odstępujemy również od umowy kredytu. – zaznacza Katarzyna Kucharska.

Większy problem pojawia się, gdy minie 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy, a kupujący go przegapi. Wtedy pozostaje nam już pomoc prawna oraz udowodnienie, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd albo że senior nie był świadomy, co podpisuje.  – Pamiętajmy, by odwiedzać seniorów co najmniej raz na dwa tygodnie i pytać gdzie kupili nowe przedmioty. Sami również bądźmy ostrożni przy takich okazyjnych zakupach i ostrzegajmy przed nimi naszych znajomych – zaznacza Kucharska.

Jeśli potrzebujemy pomocy w sporządzeniu odstąpienia od umowy warto zgłosić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie: 22 738 14 50 lub rzecznik.konsumentow@powiat.pruszkow.pl.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.