Definitywnie wybrali wariant modernizacji linii 447

Region

Przebudowa podmiejskiej linii kolejowej między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą jest niezwykle ważnym wydarzeniem dla podróżnych. Samorządowcy, przewoźnicy i PKP PLK uznały, że najlepszym wariantem będzie całkowite zamknięcie ruchu. Co jeszcze ustalono?

O remoncie linii nr 447 zdążyliśmy napisać już wiele. PKP Polskie Linie Kolejowe na początku tego roku przedstawiły dwa warianty przebudowy torowiska i towarzyszącej mu infrastruktury. Pierwszy z nich zakładał wykonanie prac w przeciągu 33 miesięcy z częściowym zamknięciem linii, a co za tym idzie ograniczeniem przepustowości pociągów. Natomiast wybór drugiego wariantu oznaczał skrócenie robót do 22 miesięcy lecz z całkowitym wyłączeniem ruchu po modernizowanym torowisku.

Podjęto decyzję
Choć krótsza możliwość przebudowy spotkała się z większym entuzjazmem wśród osób zamieszkujących miejscowości, przez które „biegnie” linia nr 447 (włodarze przeprowadzili ankiety, mieszkańcy w większości głosowali za 22-miesięcznym wariantem – przyp. red.), to PKP PLK nie informowała oficjalnie o swoim wyborze. Dziś (21 czerwca) na spotkaniu prasowym, które zostało zorganizowane w pruszkowskim dworcu PKP, definitywnie wybrano wariant przebudowy.

– Dzisiaj możemy powiedzieć, że szanując wolę większości, wybraliśmy wariant modernizacji, zakładający wstrzymanie ruchu na czas najcięższych prac. Jest on najkorzystniejszy dla pasażera, bo ogranicza zmiany w komunikacji. Korzysta także wykonawca, bo może szybko i bezpiecznie pracować – mówi Agnieszka Kwapisz, kierownik kontraktu z PLK.

Zastępcza komunikacja
Polskie Linie Kolejowe informują, że wspólnie z przewoźnikami i samorządami analizują różne warianty komunikacji zastępczej tak, by funkcjonowała „bez zarzutu”. Niestety wielu mieszkańców naszego regionu nie jest w stanie wyobrazić sobie w jaki sposób można zastąpić pociągi przewożące każdego tysiące pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu gdy tylko jeden skład zabiera kilkaset osób.

Wyłączenie z ruchu pociągów pozostawia po sobie znaczną lukę komunikacyjną, którą PKP PLK zamierza wypełnić autobusami. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że kluczową sprawą dla m.in. Grodziska, Brwinowa czy Pruszkowa jest komunikacja zastępcza. Obecnie analizujemy w jaki sposób możemy zapewnić dobrą komunikację autobusową naszym pasażerom. Konkretne ustalenia nie zostały jeszcze podjęte, cały czas jesteśmy na etapie analiz. Zastępcza komunikacja autobusowa ma w swoim założeniu stworzenie takiego korytarza komunikacyjnego, który będzie spełniał oczekiwania nie tylko tych, którzy pojadą do Warszawy, ale też będą poruszać się bardziej lokalnie np. między Grodziskiem a Pruszkowem – informuje nas Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe sprawdzają również czy dalekobieżna linia nr 1 mogłaby być alternatywą dla pociągów poruszających się po linii podmiejskiej.

Skrócą czas remontu?
Przy wybranym 22-miesięcznym wariancie przebudowy linii nr 447, całkowite zamknięcie torów potrwa 15 miesięcy. Jednak kolejarze zastanawiają się nad skróceniem tego czasu, aby najcięższe roboty przeprowadzić w ciągu pełnego roku. – Cały czas kładziemy nacisk aby maksymalnie skrócić okres tego remontu oraz wyłączenia pociągów z ruchu, o ile oczywiście będzie taka możliwość – podkreśla Jakubowski.

Jak informują PLK prace przygotowawcze wystartują w maju 2017 roku, natomiast zamknięcie linii nastąpi cztery miesiące później, we wrześniu.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.