CPK szansą dla kolei?

Region

Znamy kolejne szczegóły dotyczące planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obejmują one rozbudowę infrastruktury kolejowej, która pozwoliłaby dotrzeć tam z Warszawy w ciągu... 15 minut.

Kwadrans z Warszawy, 25 minut z Łodzi. Docelowo tyle trwać ma podróż pociągiem do CPK, ogromnego portu lotniczego jaki ma powstać na terenie gminy Baranów (powiat grodziski). Tuż przed weekendem majowym rząd przyjął rozporządzenie, w którym określono wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Znalazły się w nim nitki kolejowe, które mają zapewnić połączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego nie tylko z Łodzią i Warszawą, ale ze wszystkimi regionami kraju. – Skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami, Warszawą i Łodzią, zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast – czytamy w oficjalnym komunikacie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Wykonaniem zadania podzielą się spółka celowa CPK oraz PKP PLK, czyli dobrze znany w naszym regionie zarządca infrastruktury kolejowej, wykonawca m.in. modernizacji podmiejskiej linii kolejowej 447. Czy to dobry prognostyk? Zdania pasażerów mogą być podzielone…

To jeszcze nie koniec planów. Jak zapewnia strona rządowa, w węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowej obsługującej m.in. Katowice i Kraków. – Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większości pociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim, zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju – zaznacza kancelaria premiera Mateusza Morawieckiego.

W sąsiedztwie Centralnego Portu Komunikacyjnego powstać ma odpowiednio duży dworzec kolejowy, który zapewni obsługę wszystkim składom. I ma być zrealizowany w pierwszej kolejności. Podobnie jak na „pierwszy ogień” wybudowanych zostanie 140 km nowych linii kolejowych. W dalszej perspektywie powstać ma ogólnokrajowy system międzyregionalnych przewozów pasażerskich i 1600 kilometrów nowych torów. I tu założenia również są ambitne. Maksymalnie 2,5 godziny na początek, a docelowo 2 godziny. Tyle ma trwać podróż między CPK a każdą dużą aglomeracją. – Jest to projekt, nie waham się użyć takiego słowa, epokowy. Przezwycięża podziały sięgające jeszcze czasów, kiedy Polska była pod rozbiorami – stwierdził premier Morawiecki. – Przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. 10 szprych odchodzących od Centralnego Portu Komunikacyjnego. To wielka szansa rozwojowa Polski, szansa na miarę XXI wieku. Polska może być sercem Europy – dodał.

Ogromnym przedsięwzięciem ma być też dostosowanie systemu dróg. Chodzi m.in. o przebudowę autostrady A2 i dokończenie Autostradowej Obwodnicy Warszawy (do 2030 r.). Wariant minimalny zakłada wykonanie odcinka około 65 km, łączącego DK 92 (węzeł Sochaczew), węzeł CPK na A2, drogę ekspresową S8. drogę ekspresową S7 (węzeł w Grójcu). Rozwiązanie optymalne to dojazd do CPK i przekierowanie ruchu ciężarowego wokół Warszawy poprzez wykonanie odcinków o łącznej długości 248 km łączących Grójec (S8), Kołbiel (węzeł S17), Mińsk Mazowiecki (węzeł A2) oraz Sochaczew, Wyszogród, Zakroczym, Serock i Wyszków.

Kiedy te wszystkie plany zostaną zrealizowane? Wpisanie nowych linii kolejowych na listę odcinków o znaczeniu państwowym otwiera prostszą proceduralnie drogę do ich realizacji. Trwają też pierwsze przygotowania do poszerzenia autostrady A2. Pozostałe przedsięwzięcia mają być przygotowywane na bieżąco. – Pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 roku – deklaruje Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 33

33 odpowiedzi na “CPK szansą dla kolei?”

  1. Zed pisze:

    Ten tekst co poniektórych wielbicieli infosów z GW może zaskoczyć. Czyżby zmiana mądrości etapu albo niedopatrzenie red.
    http://next.gazeta.pl/next/7,151003,24782894,wiemy-jak-moze-wygladac-centralny-port-komunikacyjny.html

  2. Mak pisze:

    Ja nie zamierzam jeździć na to lotnisko koleją. Kupię sobie milion pierwszy polski samochód elektryczny!

  3. Karol pisze:

    Może remont linii kolejowej Warszawa -Grodzisk by skończyli a nie ludziom bajki opowiadali.

  4. pat pisze:

    A skąd weźmiecie ludzi do pracy? Na linii 447 widać najlepiej jakie jest zatrudnienie – pracuje może 50 osób z czego 40 w biurze.

  5. chwila pisze:

    Ci dyletanci nie potrafią skończyć remontu prostego odcinka linii kolejowej, a chcą nową budować. Pusty śmiech mnie ogarnia, jak to czytam! I jakie ta nowa linia ma mieć znaczenie dla mieszkańców Pruszkowa? Przecież i tak te pociągi się tu nie będą zatrzymywać. Żeby z niej skorzystać, trzeba będzie najpierw dojechać do Warszawy (25 min. jak się nie spóźni), a potem z powrotem jechać w prawie tym samym kierunku, na lotnisko. Teraz z Pruszkowa na lotnisko można autostradą dojechać na lotnisko w mniej niż pół godziny i jest git. Nie ma szans na taki czas dojazdu jak przeniosą lotnisko na to centralne pole kapusty.

    Ten cały CPK to poroniony pomysł jest.

  6. Tubylec pisze:

    Bierut miał Nową Hutę . Gomółka Tysiąc szkół. Gierek Trasę Katowicką. Tusk stadiony na EURO . Kaczyński niema szczęścia, Wieże na Srebrnej mu padły , pozostaje lotnisko . Paranoja ! Mania Grandiosa dotyka wszystkich niezależnie od koloru politycznego

  7. zakład pisze:

    Czy ktoś wie, czy gdzies przyjmują zakłady o to ze nie wybudują cpk ? 😀

  8. Zed pisze:

    Najzabawniejsi są ci poniżsi komentatorzy którzy wiedzą, że pieniędzy nie będzie. Widocznie mają dobre doświadczenia z lat poprzedniej władzy.

  9. Lotnisko dla baranów pisze:

    Z całej PiSowskiej sieczki najbardziej realny jest pomysł drogi Grójec/Mszczonów/A2/Sochaczew => Płońsk. Na resztę nie będzie pieniędzy, a „projekt” pisany na kolanie ugrzęźnie na etapie rozdzielania stanowisk kolejnym pociotkom.

  10. KP pisze:

    Kupiłbym wieś tylko pieniądze mam gdzieś. Nikt wam tyle nie da ile Kaczyński z Morawieckim wam obieca. Przedwyborcze obiecanki dla ciemnego luda a zadłużenie Polski urosło już z 1 biliona do 6 bilionów zł. Tylko patrzeć jak to wszystko pierdyknie a wtedy niektórym otworzą się oczy.

  11. Men1000 pisze:

    Poszedłem do urzędu gminy bo chce budować do 7km od pisowskiej inwestycji i proszę bardzo można budować. W gminie nie mają nawet kartki A4 od władz rzadowych w tej sprawie. Wszystko patykiem pisane ludzie budują domy dookoła, nikt nic nie wie, mieszkańcy Baranowa siedzą jak na minie bez konsultacji-pełna ignorancja rządu ludzi, którzy tam mieszkają.

  12. Xiao7 pisze:

    CPK to wydmuszka, która służy do obsadzania stołków. Tak było (jest) z Elektrownią Atomową (rzekomo pierwszy blok zostanie uruchomiony w 2030 a w rzeczywistości jeszcze nie wybrano miejsca i nie rozpoczęto budowy). Grafen, też utopili polityczni. To samo teraz jest z CPK i „elektrycznym polskim samochodem”.

  13. Ewa pisze:

    I żyli długo i szczęśliwie…Koniec bajki

  14. Pruszkowianin pisze:

    Wierutne bzdury rodem z PRLu. CPL to zemsta za przegrane wybory w Warszawie. Zemsta, ktora nigdy nie dojdzie do skutku. Po pierwsze, zanim pierwsza lopata wbilaby sie w ziemie, 4 razy zmieni sie rzad. Po drugie, jak buduje sie infrastrukture kolejowa, jakiej jakosci i ile to trwa, widzimy na przykladzie linii do Gdanska, Lublina, Bialegostoku, Radomia, Grodziska, czyli w kazdym mozliwym kierunku. Po trzecie, koszt takiej zabawy bylby absurdalnie kosmiczny. To nic innego jak perfidna, propagandowa zagrywka polityczna rodem ze slusznie minionej epoki. A w 15 minut to czesto pociag nie moze ruszyc z Pruszkowa 100 metrow w strone Piastowa. Dziekuje, nie mam wiecej pytan.

  15. Roll pisze:

    Tam chyba 0 na końcu zabrakło w czasie podróży xD
    Puszcza tam en57 i jazda, 3 godziny drogi z przestojami po drodze bo linia podmiejska remontowana od 40 lat stoi

  16. Życzliwy Pruszkowianin pisze:

    Dlaczego nie ma informacji, że artykuł sponsorowany przez „dobrą zmianę”?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Podobne artykuły