Chcą przesunięcia tras samolotów

Region

Wszystko przez nadmierny hałas jaki powodują samoloty latające nad powiatem pruszkowskim. Gminy wraz ze starostwem domagają się przesunięcia tras lotów obsługiwanych przez Port Lotniczy Warszawa-Okręcie im. Fryderyka Chopina znad intensywnej zabudowy mieszkaniowej. W tej sprawie powstało stosowne pismo, które trafiło także do naszej redakcji.

Nasilenie ruchu lotniczego m.in. nad Pruszkowem, Michałowicami, Piastowem, Brwinowem nastąpiło w 2015 r. Nad wymienionymi gminami, które zamieszkuje ok. 130 tys. osób, przebiegają korytarze startowe z pasa nr 29 Lotniska im. F. Chopina. A przecież jest to największe skupisko intensywnej zabudowy w aglomeracji podwarszawskiej. Ponadto w Pruszkowie znajduje się szpital opieki psychiatrycznej, czyli Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza, i nie trzeba przekonywać, że obiekt ten wymaga szczególnej ochrony oraz uwagi… Zbyt intensywne loty mogą uniemożliwić właściwą terapię chorych.

Władze wspomnianych wcześniej gmin oraz starostwa pruszkowskiego postanowiły zająć stanowisko w sprawie uciążliwych lotów i stworzyły dokumenty, które do wglądu otrzymali m.in. Minister Infrastruktury i Budownictwa, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, marszałek, wojewoda, a także dyrektor Lotniska im. F. Chopina. Włodarze postawili sprawę jasno. – Żądamy przesunięcia tras komunikacji powietrznej znad terenów intensywnej zabudowy mieszkaniowej nad obszary o mniejszej gęstości zaludnienia (okolice Duchnic i Konotopy) – napisano. 

Według władz samorządowych optymalnym rozwiązaniem dla korytarza wylotowego z pasa nr 29 byłoby skierowanie samolotów w linii prostej nad trasę S2 – południową obwodnicę Warszawy. Jak argumentują nie istnieje tam zabudowa wyróżniająca się większymi osiedlami mieszkaniowymi, w dużej mierze są tam niezabudowane tereny rolnicze. – Pas ten, znajduje się w całości na terenie obecnego Obszaru Ograniczonego Użytkowania (OOU) i właśnie do niego doprowadzają przewidziane w OOU tzw. Strefy Z1 i Z2, oznaczające poszczególne zwiększone zakresy ograniczonego użytkowania (nie są one natomiast przewidziane w zatoce OOU sięgającej w kierunku Pruszkowa) – czytamy w stanowisku władz. 

Wyloty skierowane proponowanym przez włodarzy korytarzem tylko nieznacznie wydłużyłyby trasę lotów, od 2 do 4 km. Warszawskie lotnisko jest największe w Polsce, obsługuje 38 proc. ruchu pasażerskiego w naszym kraju. Szacuje się, że w 2017 r.obsłuży 14 mln pasażerów, a w ubiegłym było to 12,8 mln osób. Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit oświadczył, że port lotniczy na Okęciu musi zwiększyć swoją przepustowość oraz podkreślił, że podniebny ruch w Polsce może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Również Urząd Lotnictwa Cywilnego uważa, że ruch lotniczy rośnie szybciej niż zakładano. Według prognoz w 2030 r. porty mogą obsłużyć nawet 60 mln pasażerów!

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.