Wspólna komunikacja? Na razie ważniejszy remont linii 447

Pruszków

Komunikacja autobusowa w gminach powiatu pruszkowskiego pozostawia wiele do życzenia. Różne pojazdy, oznaczenia, bilety. Podróżni chcieliby, aby w powiecie działała spójna wewnętrzna komunikacja. Czy to możliwe?

Pasażerom marzy się stworzenie spójnej komunikacji wewnątrz powiatu pruszkowskiego, która połączyłaby wszystkie sześć gmin. Chodzi nie tylko o wygodną siatkę połączeń, ale również jednolite oznaczenia i wygląd autobusów oraz wspólny bilet. – W samym tylko Pruszkowie jest kilku przewoźników autobusowych. Każdy ma inne ceny, inne bilety, inne pojazdy i nieskoordynowane rozkłady. Czy nie można tego jakoś sensownie ujednolicić. W innych krajach nie trzeba się zastanawiać czyj jest pociąg czy autobus. Kupuję bilet, wsiadam i jadę. Natomiast tu trzeba się mocno nagimnastykować – mówi Mariusz.

Zgodnie z przepisami gminy odpowiadają za organizowanie komunikacji wewnętrznej tylko na swoim terenie. Natomiast na barkach powiatu spoczywa trzymanie pieczy nad połączeniami międzygminnymi. W praktyce przedstawia się to inaczej. Połączenia pomiędzy gminami są tworzone na mocy porozumień sąsiadujących jednostkek i wspólnie finansowane. Tak jest w przypadku połączeń Pruszków – Komorów (linia nr 2) czy Raszyn – Michałowice – Pruszków (linia L23). Co za tym idzie, gminy dostrzegają jak potrzebna jest komunikacja autobusowa dla mieszkańców.

Jak powiat pruszkowski podchodzi do pomysłu stworzenia wewnętrznej komunikacji powiatowej? Dość ostrożnie. – To trudne zadanie, myślę, że to śpiew przyszłości. Żeby zorganizować coś takiego konieczne jest poniesienie dużych nakładów organizacyjnych. Konkretnej odpowiedzi na to pytanie będziemy mogli udzielić, kiedy tylko poznamy potrzeby gmin powiatu pruszkowskiego – twierdzi Mirosław Chmielewski, członek Zarządu Powiatu Pruszkowskiego. – Myślę, że lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby powiat był koordynatorem takiego przedsięwzięcia. Dlatego czekamy na informacje od gmin. Na początku września powinniśmy mieć już gotowe rozwiązania i ustalenia, które następnie przedstawimy radzie powiatu – dodaje.

Jeśli powiat stałby się koordynatorem komunikacji, to jej finansowanie nadal spoczywałoby na gminach. Póki co, władze powiatu widzą się w roli mediatora na linii samorządy – PKP PLK  oraz ZTM, WKD i KM. Zwłaszcza w kontekście zbliżających się utrudnień komunikacyjnych związanych z remontem linii kolejowej 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Kwestia ta na obecną porę również dla miasta wydaje się kluczowa. – Jesteśmy otwarci na wszelkie formy współpracy nie tylko z powiatem, ale i okolicznymi gminami. Póki co, skupiamy się właśnie na tym zagadnieniu. Niebawem ogłosimy konsultacje społeczne w temacie organizacji komunikacji zastępczej oraz formy zamknięcia linii kolejowej. Kolejarze w tym drugim przypadku zakładają dwa warianty: całkowite zamknięcie i krótszy remont lub wahadłowy ruch, a co za tym idzie dłuższe prace – mówi Andrzej Kurzela, wiceprezydent Pruszkowa. I dodaje: – Wspólną komunikację powiatową będzie można wprowadzić po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 447.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.