„Szansa na przedszkole” pomaga rodzicom

Region

Miejsc w przedszkolach brakuje nie tylko w naszym regionie, ale także w Warszawie, do której codziennie do pracy dojeżdża wielu mieszkańców. Piastowskie przedszkole nr 3, idąc za przykładem placówek ze stolicy, skorzystało z funduszy unijnych, by zapewnić dzieciom opiekę przedszkolną.

– Pomysł zrodził się z naszej współpracy z kilkoma warszawskimi przedszkolami oraz z Towarzystwem Rozwijania Aktywności Dzieci „Szansa” – mówi Danuta Rusak, dyrektor Przedszkola nr 3 w Piastowie. Narastające od kilku lat kłopoty z miejscami zmobilizowały ich do szukania wsparcia w możliwościach, jakie dają programy unijne. – Opracowany przez nas projekt „Szansa na przedszkole” zakłada wykorzystanie tego wsparcia do utworzenia przy naszym przedszkolu dodatkowego Zespołu Wychowania Przedszkolnego – dodaje Rusak. Ma on zapewnić opiekę dla nowej grupy 15 dzieci w wieku od 3 do 5 lat, dla których podczas rekrutacji zabrakło już miejsc w przedszkolu. Podobne zespoły powstały również w trzech partnerskich przedszkolach w Warszawie.

Piętnaścioro dzieci, które bierze udział w projekcie uczęszcza jednak do przedszkola codziennie. Zajęcia dla dzieci w wieku 3-5 lat są prowadzone trzy razy w tygodniu w godz. 8-12. Dzieci mają zapewnione całkowicie bezpłatnie posiłki i opiekę wykwalifikowanych wychowawczyń. Oprócz bardzo ważnej dla dzieci w tym wieku integracji z rówieśnikami, wspólnej zabawy, teatrzyków i wycieczek odbywają się również zajęcia z logopedą.

Przygotowano również coś dla rodziców. Zamysłem twórców programu jest zachęcenie ich do aktywnego udziału w życiu przedszkola. Specjalnie dla nich są prowadzone treningi umiejętności wychowawczych. – To bardzo ważne, bo wśród dzieci objętych tą formą opieki przedszkolnej priorytetowo traktowane były te z rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także samotnie wychowujących je matek lub ojców. Nic dziwnego zatem, że warsztaty dla rodziców cieszą się dużym powodzeniem – zapewnia dyrektor Rusak.

Projekt, oprócz doraźnej pomocy rodzicom w opiece nad maluchami stawia sobie za cel wyrównywanie szans edukacyjnych, a realizowane z dziećmi zajęcia mają za zadanie przygotowanie ich do jak najlepszego startu w szkole. Dzięki temu pomysł doskonale wpisuje się w unijny program pn. „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej”.

Od początku bieżącego roku dyrektor Rusak wprowadziła w swojej placówce program upowszechniania wśród najmłodszych dzieci nauki języków obcych. Wszystkie przedszkolaki z piastowskiej „Trójki” codziennie uczestniczą w popołudniowym bloku zajęciowym prowadzonym w języku angielskim. Poprzez zabawy i piosenki oswajają się z językiem, co z pewnością ułatwi im naukę w szkole. – Efekty widać już po kilku miesiącach.

Codzienny kontakt z językiem pozwala im się z nim oswoić i poznać podstawowe słówka i zwroty – chwalą pomysł pani dyrektor rodzice przedszkolaków. Ich zadowolenie jest tym większe, że, dzięki unijnemu wsparciu udział dzieci w obu realizowanych projektach jest dla ich rodziców całkowicie bezpłatny.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.