Remont linii 447, walka o komunikację zastępczą

Region

PKP PLK przygotowują się do remontu linii podmiejskiej do Grodziska Mazowieckiego. Pociągi przestaną jeździć we wrześniu przyszłego roku.

Planowana modernizacja nitki nr 447, czyli szlaku Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki od momentu jej ogłoszenia spędza sen z powiek pasażerom z naszego regonu. I trudno się dziwić, bo wielu mieszkańców do pracy i szkoły jeździ Kolejami Mazowieckimi i Szybką Koleją Miejską, a ruch pociągów na czas remontu ma zostać całkowicie wstrzymany. 

Kiedy to nastąpi? Początkowo zakładano końcówkę tego roku, a następnie pierwszy kwartał 2017 r. Teraz jest już mowa o bardziej odległym terminie. – Modernizację trasy 447 od Grodziska Mazowieckiego do Warszawy planujemy rozpocząć w połowie przyszłego roku. Najpierw remont skupi się na pracach przygotowawczych do zamknięcia linii. To nastąpi około września przyszłego roku – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. I dodaje: – Cały czas rozmawiamy z przewoźnikami oraz samorządami na temat organizacji zastępczej komunikacji autobusowej. Najważniejsze jest dla nas stworzenie dobrej komunikacji na odcinku między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. 

Właśnie od organizacji komunikacji zastępczej zależy jak boleśnie wstrzymanie ruchu pociągów odczują pasażerowie. Jest szansa, że remont potrwa nieco krócej niż pierwotnie planowano. – Wybrany wariant przebudowy zapewni maksymalnie krótki czas potrzebny na wykonanie niezbędnych prac na linii. Dodatkowo analizujemy możliwości firm, które zgłosiły się do przetargu, tak, aby okres 15 miesięcy skrócić do 12 miesięcy – zapewnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Jak współpracę z kolejarzami oceniają samorządy? – Określiłbym ją jako pokojowe współistnienie. Wariant całkowitego zamknięcia został wybrany, skupiamy się na tym, aby jak najlepsza była komunikacja zastępcza. PLK obiecuje, że będzie to bardzo dobrze funkcjonowało – mówi Andrzej Kurzela, wiceprezydent Pruszkowa. – Wszystko wskazuje na to, że PKP robi to profesjonalnie. Czekamy co prawda z niepokojem, ale też z nadzieją, że ten rok damy radę przetrwać – dodaje. Czy władze Pruszkowa w swoim zakresie przygotowują się do reorganizacji ruchu pasażerskiego? – Mamy swoje plany, ale nie chcemy ich zbyt wcześnie ujawniać. To, co zrobimy, ma być wartością dodaną – zaznacza Kurzela. 

Wiadomo natomiast, że część autobusów będzie dojeżdżała do stacji PKP, ale główny węzeł przesiadkowy znajdzie się na osiedlu Staszica. – Będziemy przebudowywać naszą wewnętrzną komunikację, aby można było tam dojechać – wyjaśnia wiceprezydent Pruszkowa. 

Na trasę mają wyjechać autobusy „dedykowane” tylko dla Pruszkowa. Kurzela: – Będzie ich bardzo dużo. Dobrze się składa, że Grodzisk może skorzystać z linii dalekobieżnej. My takiej możliwości niestety nie mamy, ale to i tak dobrze, bo odciążone zostaną połączenia autobusowe. Dla nas to o tyle lepiej, iż jest nadzieja, że autobusy od strony Grodziska nie będą przeładowane.

Współpracę z kolejarzami w przygotowaniu do zamknięcia szlaku 447 pozytywnie ocenia burmistrz Brwiowa. – Jestem dobrej myśli. Widzę, że nie trafiliśmy na beton, że PKP rozumie problem i wie, że musi uważać, aby nie spiętrzyć kłopotów – mówi Arkadiusz Kosiński. 

Kolejarze wyrazili już zgodę na postulat wahadłowej linii autobusowej na trasie Brwinów-Warszawa Zachodnia bez przystanków pośrednich. Pętla powstanie na parkingu przed brwinowskim cmentarzem, sfinansuje ją urząd gminy. – Od 1 stycznia przyszłego roku uruchamiamy komunikację z Brwinowa do Otrębus, mieszkańcy będą mogli dostać się do stacji WKD. Ponadto od początku remontu autobusy według zagęszczonego rozkładu będą jeździły z PKP Brwinów do PKP Błonie w dwóch trasach: Biskupice-Rokitno i Milęcin-Żukówka – twierdzi burmistrz Kosiński. 

Mniej optymistyczny głos płynie z Grodziska Mazowieckiego. – Na pewno wielu mieszkańców będzie niezadowolonych, ale będziemy dążyć do tego aby odczuwali jak najmniej uciążliwości – mówi wiceburmistrz Piotr Galiński. Miasto rozważa zmiany w kursowaniu własnych autobusów. – Mamy linię WKD, przeanalizujemy zmianę komunikacji miejskiej poprzecznie do „wukadki”, aby przerzucać część mieszkańców i ułatwić dostanie się do tej alternatywnej linii kolejowej – dodaje Galiński. 

Przypomnijmy. Remont obejmie 22-kilometry torów, naprawę czterech mostów i trzech wiaduktów, przebudowę peronów i stacji, budowę nowego przystanku w Parzniewie i tunelu w ciągu pruszkowskiej ulicy Działkowej.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.