PTO pochwaliło się wspólnymi osiągnięciami

Region

Podwarszawskie Trójmiasto Ogrodów, czyli Brwinów, Milanówek i Podkowa Leśna, podsumowało realizację wspólnych przedsięwzięć w ramach projektu dofinansowanego z tzw. środków norweskich.

Porozumienie o współpracy w ramach PTO gminy zawarły kilka lat temu, jednak dopiero w tym roku działania nabrały tempa. Przede wszystkim dzięki pozyskaniu dotacji z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które dysponuje środkami z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Decyzja o przyznaniu prawie 1,5 mln zł zapadła w listopadzie zeszłego roku i została przeznaczona na „poprawę spójności obszaru Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów poprzez współpracę w zakresie polityki społecznej kształtowania przestrzeni publicznej, gospodarki wodnej i komunikacji”. Całość kosztów to niecałe 2,5 mln zł.

We wtorek, 17 listopada, podsumowano postępy w realizacji tego projektu. Co udało się zrobić? Przedsięwzięcie składa się z siedmiu zadań. Zakończyć udało się jedno z nich. Chodzi o wypracowanie wspólnych kierunków rozwoju gmin. Pozostałe zadania – m.in. kompleksowy program uregulowania gospodarki wodnej, zwiększenie intermodalności połączeń komunikacyjnych, rewitalizacja kluczowych obszarów zielonych, sprawy społeczne – czekają na swój finał.

A co konkretnie z tego wynika? Pod ogólnymi nazwami kryją się plany ważnych inwestycji. Na ich realizację nie starczy pieniędzy z przyznanej dotacji, zostaną jednak przygotowane od strony dokumentacji i projektów, co ma ułatwić pozyskanie dofinansowania na ich wykonanie. Na liście znalazły się m.in. budowa szkoły i przedszkola w Parzniewie, cmentarza w Żółwinie, ścieżek rowerowych, skateparku w Milanówku, strefy rekreacji w Brwinowie, a także poprawa jakości dróg i transportu publicznego.

Ciekawe spostrzeżenia płyną z przeprowadzonego pomiaru ruchu drogowego. Dzięki niemu wiemy, gdzie samochodów jest najwięcej. Numer jeden w trzech gminach to skrzyżowanie brwinowskich ulic Granicznej i Pszczelińskiej. Od 5 do 16 października naliczono tam ponad 17,5 tys. pojazdów. W Milanówku najbardziej zatłoczone miejsce to przecięcie ulic Turczynek i Królewskiej (ponad 2 tys. pojazdów), zaś w Podkowie to krzyżówka ul. Paproci i Kwiatowej (ponad 6,5 tys.).

Jakie z tego wnioski? We wszystkich trzech gminach na tej podstawie wskazano drogi, których przebudowa ma stać się priorytetem. W Milanówku to ulice Brwinowska, Iwaszkiewicza i Owczarska; w Brwinowie – Jodłowa, Leśnej Polany, Otrębuska, Fabryczna, Kępińska, Charci Skok i  Środkowa; w Podkowie – Letniskowa, Gołębia, Zachodnia i Sokola. Dokumentacja projektowa prac ma być gotowa w marcu przyszłego roku.

Drogowe inwestycje planowane są także w Parzniewie. Chodzi o budowę ul. Wolności w części mieszkaniowej osiedla oraz drogę w rejonie ulic Św. Jerzego, Św. Augustyna oraz Św. Tomasza w tzw. Parzniewie przemysłowym.

Dokładny opis wszystkich działań Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów dostępny jest w formie prezentacji na stronie internetowej Urzedu Miasta w Milanówku.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.