Przejazdy na nowych zasadach

Region

Warszawska Kolej Dojazdowa ogłosiła przetarg na zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na ośmiu przeprawach przez tory. Co ciekawe, zmieniły się kategorie przejazdów i wymagane do montażu zabezpieczenia.

Wiele osób postrzega WKD jako lokalny tramwaj. Przez lata na peronach nie było barierek, a sygnalizacja na przejazdach praktycznie nie działała. Trudno się więc dziwić, że pojawiające się jak grzyby po deszczu zabezpieczenia na przystankach i przejazdach budzą emocje. Uciążliwy dźwięk ze szlabanów, „wgryzające” się w otoczenie żółte barierki czy labirynty przy dojściach na peron to tylko niektóre z długiej listy uwag do przewoźnika.

WKD tymczasem nie ma wyboru i zabezpieczenia stawiać musi. Wszystko przez to, że przewoźnik, który jednocześnie jest odpowiedzialny za infrastrukturę kolejową na swoich liniach, trafił pod lupę Urzędu Transportu Kolejowego. W ostatnich latach UTK nakazał wykonanie pomiarów i wyznaczenie kategorii dla przejazdów na linii WKD. W ślad za tym kolejarze muszą odpowiednio zabezpieczyć przeprawy. W najbliższym czasie odpowiednie oznakowanie i instalacje mają się pojawić na kilku przejazdach. Gdzie? W Grodzisku Mazowieckim na przystankach Jordanowice i Okrężna oraz na przystankach osobowych Kazimierówka, Podkowa Leśna Zachodnia, Nowa Wieś Warszawska, Pruszków – Tworki i Malichy. Wykonawca wyłoniony w przetargu może opcjonalnie podjąć się montażu zabezpieczeń  na przystanku Reguły.

Co ciekawe, od momentu kontroli UTK upłynął ponad rok. W międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące kategorii przejazdów. To właśnie w zależności od wysokości kategorii dobierane jest zabezpieczenie. Po pierwszych kontrolach rozeszły się informacje, że na poszczególnych przeprawach zamiast podstawowego oznakowania mogą pojawić się sygnalizatory i rogatki. Po zmianie przepisów WKD wykonała kolejne kontrole i ponownie wyznaczyła kategorie przepraw. Wszystkie spośród wymienionych wcześniej mają nadaną kategorię D (wcześniej B lub C). Co to oznacza w praktyce? – Na tych przejazdach zostaną zamontowane wszystkie wymagane zabezpieczenia oprócz rogatek, półrogatek i sygnalizatorów – mówi nam Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Kierowcy mogą więc odetchnąć z ulgą. O zbliżaniu się do przejazdu kolejowego informować będą jedynie znaki drogowe.

A co z przeprawami, na których już są zabezpieczenia? – Tu nie planujemy zmian kategorii. Przetargi na ich ustawienie były ogłaszane zgodnie z ówczesnymi przepisami i zabezpieczenia zamontowane na przeprawach pozostaną bez zmian – podkreśla Kulesza.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Komentarze 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły

Najchętniej czytane

Pruszków ma nowego prezydenta

Pruszków / Wybory 2024
11426

Pierwsze oficjalne wyniki z Pruszkowa

Pruszków / Wybory 2024
4288

Bąk kontra Makuch

Pruszków / Wybory 2024
3243

Znamy wyniki wyborów w gminach

Pruszków / Wybory 2024
3208

Najczęściej komentowane

Pruszków ma nowego prezydenta

Pruszków / Wybory 2024
76

Bąk kontra Makuch

Pruszków / Wybory 2024
23