Problem z przyciskami SOS?

Kolej

W przypadku zagrożenia w pociągach WKD pasażer może użyć przycisku SOS. Informacja trafia do maszynisty, który powinien spieszyć z pomocą. Czy tak jest?

Osoba stojąca obok nas zasłabła. Często w takich sytuacjach pojawia się strach, gdyż mamy wątpliwości, czy potrafimy odpowiednio zareagować. Używamy przycisku SOS, który znajduje się blisko nas i czekamy na reakcję maszynisty. W tym przypadku było nieco inaczej. Pasażer znał podstawowe zasady pomocy. Zawiódł system. – Po raz kolejny jako ratownik byłem zmuszony użyć przycisku SOS w pociągach WKD. Niestety, ponownie spotkałem się z brakiem jakiejkolwiek reakcji ze strony maszynisty, mimo iż przycisk został użyty kilkukrotnie podczas dojazdu na przystanek Tworki i na peronie. W pociągu doszło do zasłabnięcia starszego mężczyzny, chorego na cukrzycę. Na pierwszą skargę o podobnym braku reakcji, otrzymałem odpowiedź, że używając przycisku SOS przy zasłabnięciu lub omdleniu dopuściłem się jego nadużycia – opisał całą sytuację czytelnik Kamil.

WKD zapewnia, że system jest regularnie kontrolowany. Wszystko więc powinno działać. – System podlega kontroli podczas okresowych przeglądów, nie rzadziej niż co miesiąc. Jak do tej pory podczas wykonywanych przeglądów nie stwierdzano usterek w jego pracy – wyjaśnia Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD.

W sytuacji zagrożenia reakcja maszynisty powinna być natychmiastowa. Chodzi przecież o zdrowie i życie pasażerów. – Użycie przycisku jest sygnalizowane w kabinie maszynisty, przy czym nie jest bezpośrednio powiązane z systemem monitoringu. Średni czas przejazdu pociągu WKD pomiędzy kolejnymi przystankami, a tym samym możliwość zatrzymania składu wynosi od 1,5 do 3 minut. W czasie jazdy niezwłoczna reakcja maszynisty nie jest możliwa. Maszynista ma możliwość zareagowania w sprawie przyczyn użycia przycisku po dojeździe do najbliższego przystanku i zatrzymaniu składu. W tej sytuacji użycie przycisku SOS jest wskazane podczas postoju pociągu. W przypadku braku reakcji na nadawany sygnał SOS, w sytuacji szczególnego i uzasadnionego zagrożenia możliwe jest użycie dźwigni hamulca bezpieczeństwa. Spowoduje to pozostanie pociągu w peronach i umożliwienie wezwania służb ratunkowych, które będą mogły dojechać w możliwie najkrótszym czasie. Użycie sygnału SOS w czasie jazdy nie spowoduje zatrzymania pociągu. Przyczynę użycia maszynista może wyjaśnić dopiero po zatrzymaniu pociągu na przystanku. Z dotychczasowego przeglądu zdarzeń występuje wiele przypadków nieuzasadnionego wykorzystania przycisku – przedstawia rzecznik WKD.

Okazuje się, że nie wszystkie pociągi posiadają przyciski SOS. Jednak spółka rozważa ujednolicenie systemu. – Aktualnie nie wszystkie pojazdy eksploatowane na linii WKD są wyposażone w tego typu przycisk. Po ostatecznym wycofaniu taboru starej generacji rozważana jest możliwość wprowadzenia ujednoliconych zasad dla personelu obsługującego pojazdy oraz dla użytkowników – tłumaczy Kulesza.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.