Ponownie rewolucja na kolei

Region

PKP PLK szykuje się do modernizacji podmiejskiej linii kolejowej na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Dla pasażerów to przede wszystkim aż trzy lata zmian i utrudnień w korzystaniu z pociągów podmiejskich.

Oficjalnie nie zakończyły się jeszcze długoletnie prace na szlaku do Skierniewic, dla podróżnych z naszego regionu również dość uciążliwe, a na horyzoncie już widać następny remont. I to jaki! Na długo wywróci do góry nogami rozkłady jazdy i częstotliwość kursowania pociągów. Tym razem PKP PLK skupi się na linii podmiejskiej. Chodzi o nitkę nr 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.

Kolejarze kilka dni temu ogłosili przetarg na wykonanie tej inwestycji. Modernizacja obejmie 22-kilometry torów, remont czterech mostów i trzech wiaduktów, przebudowę peronów i stacji, budowę nowego przystanku w Parzniewie i tunelu w ciągu pruszkowskiej ulicy Działkowej. A nawet ponowną przebudowę przejścia dla pieszych na dworcu PKP w Pruszkowie. Początek prac zaplanowano na sierpień przyszłego roku. Potrwają długie trzy lata…

Jakich zmian organizacji ruchu należy się spodziewać? – Przy kompleksowej modernizacji zmiany są nieuniknione. Wykorzystamy dotychczasowe doświadczenia by utrudnienia ograniczyć do minimum. Ważne będą działania informacyjne – zapewnia Łukasz Kwasiborski z biura prasowego PKP PLK. I precyzuje: –  Ruch będzie się odbywał jednotorowo na odcinku Warszawa Włochy-Pruszków. Na szlaku Grodzisk Mazowiecki-Pruszków organizacja ruchu jest obecnie planowana. Dokładna analiza komunikacji na czas modernizacji będzie ustalona z przewoźnikami.

Niewykluczone zatem, że do Grodziska pojadą nie pociągi, a autobusowa komunikacja zastępcza. Finał prac, podobnie jak zamieszania w rozkładach jazdy, spodziewany jest dopiero w maju 2019 r. Czy trzy lata to nie przesada na remont dość krótkiego odcinka? – Czas trwania robót budowlanych to 33 miesiące. Wynika on bezpośrednio z dużego zakresu prac. W tym czasie planuje się przebudowę torów i sieci trakcyjnej linii podmiejskiej, przebudowę peronów na wszystkich przystankach osobowych (poza Ursus Niedźwiadek) oraz budowę nowego przystanku w Parzniewie, budowę nowego tunelu drogowego w Pruszkowie i przejścia pieszo-rowerowego w Brwinowie, przebudowę obiektów inżynieryjnych, mostów i wiaduktów pod linią podmiejską oraz przejść podziemnych przy peronach pod linią podmiejską i dalekobieżną – twierdzi Kwasiborski.

Jakie zmienią się stacje? – Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje przedstawiciel PKP PLK. I dodaje: – Przedwojenne zabytkowe „skrzydlate” wiaty pozostaną i zostaną rewitalizowane zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Zmodernizowane zostaną również tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, dzięki czemu po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskichz 90 km/h do 120 km/h.

Co szczególnie ciekawe, prace nie ominą tunelu dla pieszych na dworcu PKP w Pruszkowie. Tego samego, które pod koniec września oddano do użytku po rocznym remoncie i który cały czas budzi mieszane uczucia wśród pasażerów i mieszkańców. – „Stara” część przejścia dla pieszych w Pruszkowie zostanie przebudowana ze względu na konieczność dopasowania jej do norm prawnych. Ta część obiektu musi być wyższa niż dotychczas – wyjaśnia Kwasiborski. – Prace prowadzone do tej pory obejmowały dobudowanie nowej części przejścia podziemnego i były związane bezpośrednio z modernizacją linii nr 1. Nie mogliśmy w tym samym czasie zająć się starą częścią przejścia, ponieważ wiązałoby się to z koniecznością wyłączenia na pewien czas z użytku torów linii nr 447. Prowadzimy obecnie rozmowy z władzami Pruszkowa dotyczące prowadzenia ruchu pieszego na stacji podczas modernizacji – argumentuje.

Dużo lepszą informację mamy dla mieszkańców Parzniewa, którzy doczekają się własnej stacji.
– Przystanek Parzniew będzie to peron dwukrawędziowy, wyspowy. Powstaną wiaty, nowe ławki, oświetlenie, kosze na śmieci. Będzie w pełni dostosowany do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zapewniają kolejarze.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.