Piętrusy od PESY niebawem na torach

Kolej

Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze wagony piętrowe Sundeck oraz lokomotywę Gama, które wyprodukowała bydgoska PESA. Nowe składy niebawem pojawią się na torach. Nim się to stanie maszyniści muszą przejść odpowiednie szkolenia.

Koleje Mazowieckie na zakup nowego taboru wydadzą 61 mln euro. Taką cenę zaoferowała PESA Bydgoszcz za dostarczenie 20 wagonów piętrowych, 2 wagonów sterowniczych oraz dwóch lokomotyw typu „push-pull”. Pierwsze pojazdy tego typu wyprodukowane przez polskiego producenta zostały właśnie odebrane przez przewoźnika. – Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy – powiedział Czesław Sulima, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich. – Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku – dodał.

To nie pierwsze piętrusy w barwach KM. Przewoźnik dysponuje bowiem takimi pociągami, jednak dostarczył je nie polski, a kanadyjski producent – firma Bombardier. Jednak wyprodukowane przez PESĘ Sundecki (tak nazywają się piętrusy z Bydgoszczy) to pierwsze składy piętrowe produkowane przez polskiego producenta. Co więcej nowy tabor jest kompatybilny z pociągami z Kanady. – Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym, w Polsce wręcz pionierskim, pojazdem typu „push-pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność Sundecków z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Podróżni do swojej dyspozycji będą mieli składy, które w podstawowej konfiguracji będą składa ćsię z lokomotywy Gama, która może zarówno ciągnąć za sobą, lub pchać przed sobą wagony, wagonu sterowniczego oraz nawet sześciu wagonów środkowych. Pociąg w takim zestawieniu może przewieźć ok. 1700 pasażerów. Prędkość eksploatacyjna nowych pojazdów to 160 km/h.

Nowe wagony wyróżnia nowoczesny design, przestronne wnętrze z klimatyzacją, bezprzewodowym internetem, monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach.

Czy „push-pulle” od PESY pojawią się na trasie Warszawa–Skierniewice? Niewykluczone, że tak. – Przede wszystkim będą przeznaczone do połączeń między odległymi punktami. Niewykluczone, że pojawią się na trasie do Skierniewic. W głównej mierze skupiamy się na polepszeniu oferty pociągów przyspieszonych – tłumaczy Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.