Piętrowe wagony pojadą tunelem średnicowym

Region

Jest szansa, że piętrowe wagony pojadą również linią podmiejską. Kolejarze testują obecnie tzw. sztywną sieć trakcyjną. Prawdopodobnie piętrusy będą jeździć również na trasie Skierniewice – Warszawa.

Po remoncie tunelu średnicowego okazało się, że piętrowe wagony Bombardiera nie mogą wjechać na Dworzec Śródmieście. Wszystko przez to, że w trakcie remontu tunel „obniżył się”, bo robotnicy ułożyli nowe podtorze na starych płytach. Okazało się, ze obie spółki nie uzgodniły szczegółów technicznych i piętrowe wagony jeżdżą tylko na trasach dalekobieżnych omijając dworce Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.

Testują szynę

Obecnie kolejarze testują tzw. sztywną sieć trakcyjną, która jest montowana do sufitu w tunelach i zajmuje mniej miejsca niż klasyczne przewody. Testy prowadzone są w 600 m tunelu w miejscowości Tunel. Dziś pociągi do Krakowa jeżdżą przy jej użyciu z prędkością 110 km/h. Próby są nadzorowane przez Instytut Kolejnictwa i potrwają do końca marca przyszłego roku. Urządzenie dostarczyła natomiast hiszpańska firma Electren. Jeśli testy wypadną dobrze w polskich warunkach kolejarze będą mogli je stosować w tunelach z tzw. obniżoną skrajnią. Czyli również w tunelu średnicowym w Warszawie. Koszty zamontowania szyny trakcyjnej są niewiele droższe od tradycyjnej trakcji.

Testy, ale po co

Testy sztywnej sieci trakcyjnej budzą oburzenie u wielu ekspertów. Ta technologia jest bowiem szeroko stosowana na świecie. PKP PLK po remoncie zleciło ekspertyzy spółce PKP Energetyka, a teraz według niektórych specjalistów traci czas na testy. Sztywna sieć trakcyjna doskonale spisuje się m.in. u naszych zachodnich sąsiadów. Instalacja jest zamontowana na linii średnicowej pociągów S-Bahn w Monachium i Stuttgarcie.

Pasażerowie czekają

Podróżni z niecierpliwością czekają na „wprowadzenie” piętrusów Bombardiera na linie podmiejską. Już przy pierwszym zakupie wagonów mieszkańcy Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego czy Pruszkowa cieszyli się, że poranny ścisk w pociągach na linii podmiejskiej zostanie rozładowany dzięki piętrusom. Niestety szybko okazało się, że wagony będą kursować na innych trasach. Sztywna sieć trakcyjna być może umożliwi kolejarzom wprowadzenie piętrowych wagonów m.in. na tę trasę.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.