Miliony za użytkowanie torów

Kolej

Wiele wskazuje na to, że Koleje Mazowieckie nie odzyskają 220 mln zł z tytułu zawyżonych opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej. Potwierdza to wyrok, co prawda nieprawomocny, Sądu Okręgowego w Warszawie.

KM sądownie domagały się zwrotu „nadwyżki” za lata 2009-2013. W tym okresie PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządca infrastruktury, naliczały większe niż powinny opłaty za użyczenie torów. Tak w 2013 roku uznał Trybunał Sprawiedliwości, wskazując na wadliwość polskich przepisów i brak ich zgodności z unijnym prawem. Okazało się także, że PLK do swojego cennika wliczały opłaty niezwiązane bezpośrednio z korzystaniem ze szlaków. 

Dla przewoźników, którzy rocznie płacą dziesiątki czy nawet setki milionów złotych za możliwość korzystania z torów, otworzyła się furtka do odzyskania części pieniędzy. W sumie chodzić może nawet o 13 miliardów złotych. W przypadku Kolei Mazowieckich to kwota 220 mln zł. Przewoźnik sprawę skierował do sądu, jednak wyrok pierwszej instancji nie daje dużych nadziei na zwrot tych pieniędzy. Pod koniec marca Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo spółki.  

Czy przewoźnik będzie odwoływał się od tej decyzji? – Wyrok jest nieprawomocny, a Koleje Mazowieckie nie otrzymały jeszcze jego pisemnego uzasadnienia. Wszelkie dalsze decyzje będą podejmowane po zapoznaniu się z uzasadnieniem – wyjaśnia Katarzyna Łukasik z biura prasowego KM. 

Koleje Mazowieckie mają o co się bić, bo zamiast na opłaty, pieniądze mogłyby zostać przeznaczone np. na modernizację taboru. – Jeśli chodzi o pozew, to kwota w nim wyrażona została oszacowana na sumę ponad 220 mln zł. Za tę kwotę można zakupić około 10-12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – tłumaczy Katarzyna Łukasik. 

Skąd biorą się tak duże sumy? PKP PLK jest właścicielem ponad 18,5 tys. kilometrów linii kolejowych w całej Polsce. Odpowiada za stan techniczny nie tylko samych torów, ale również 15 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, 25 tys. mostów i innych obiektów inżynieryjnych, tysiące peronów i budynków. Za możliwość korzystania z tej infrastruktury nalicza opłaty w oparciu o specjalny cennik. Zależą one od trasy przejazdu pociągu, jego rodzaju (pasażerski czy towarowy), masy i częstotliwości kursów. 

Ile rocznie Koleje płacą PLK? Katarzyna Łukasik: – Zgodnie ze złożonym do Urzędu Transportu Kolejowego oświadczeniem za 2015 rok, roczny koszt dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku spółki KM oszacowany został na kwotę około 120 mln zł. 

KM to jeden z najważniejszych przewoźników kolejowych w naszym regionie. Obsługuje nie tylko dobrze znaną pasażerom linię do Skierniewic, ale także połączenia do Płocka, Skarżyska-Kamiennej, Góry Kalwarii czy Działdowa. W ubiegłym roku z usług spółki skorzystało ponad 63 mln osób.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.