Mazowsze ratuje budżet, KM na sprzedaż

Region

Spółka Koleje Mazowieckie została założona w 2005 roku. Wszystkie udziały przewoźnika należą do województwa mazowieckiego, które teraz postanowiło sprzedać kolejowego potentata na Mazowszu.

Spółka pod młotek

Zaledwie kilka dni temu zarząd województwa zadecydował o sprzedaży Kolei Mazowieckich. Nie podano jednak do informacji, jaki procent udziałów przejdzie w prywatne ręce ani kiedy to nastąpi. W tych decyzjach ma pomóc specjalny doradca. Jego obowiązkiem będzie zbadanie stanu KM i przedstawienie najlepszego scenariusza zarówno dla województwa, samej spółki jak i dla pasażerów. Aby doszło do realizacji tej wizji decyzja zarządu musi zostać zaakceptowana przez sejmik.

Za czy przeciw

Już teraz rozpoczęły się spekulacje czy sprzedaż KM jest dobrym rozwiązaniem. „Za” opowiada się analityk rynku kolejowego, Jakub Majewski podkreślając, że jeśli spółkę przejmie prywatna firma KM wreszcie będzie mogła wykorzystać swój potencjał i zacznie działać efektywniej. W takiej sytuacji pojawia się również ogromna szansa na inwestycje w nowy tabor.

Jednak głosy „przeciw” również popierane są mocnymi argumentami. Doktor Michał Wolański z Katedry Transportu SGH podkreśla, że należy uważać, by większość udziałów nie trafiła do jednej firmy. Gdyby tak się stało, jest ogromne prawdopodobieństwo, że prywatna spółka miałaby monopol na przewozy kolejowe na Mazowszu. Bezpieczniej jest na drodze przetargu wyłonić kilka firm, które obsługiwałyby poszczególne linie.

Tu jednak pojawia się pytanie czy na tory nie wkradłby się chaos. Różne firmy to przecież różny tabor. Co za tym idzie różna jakość usługi.

Pieniądze na łatanie budżetu

Według szacunków Koleje Mazowieckie mogą być warte, co najmniej miliard złotych. Można przypuszczać, że województwo chce te pieniądze przeznaczyć na wsparcie budżetu. W tym roku Mazowsze musi zapłacić blisko 940 milionów złotych „janosikowego”, ta kwota to 30% całego budżetu województwa.

Koleje Mazowieckie to jedna z lepiej prosperujących spółek kolejowych. Jako trzeci przewoźnik w Polsce dzięki wsparciu województwa działa praktycznie bez zarzutu. To powoduje, że spółka nie ma takich problemów jak zadłużone PKP Przewozy Regionalne.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.