Linię kolejową nr 447 czeka rewolucja

Region

Nowy przystanek w Parzniewie, przebudowa istniejących stacji, wydrążenie tunelu w ciągu ul. Działkowej w Pruszkowie. To tylko część prac, jakie w trakcie modernizacji podmiejskiej linii kolejowej planują PKP PLK.

O tym, że remont linii kolejowej nr 447 na odcinku Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki będzie oznaczał ogromne utrudnienia komunikacyjne informowaliśmy wielokrotnie. Wciąż nie wiadomo, jak i czy w ogóle w czasie jego trwania pociągi wyjadą na szlak, bo zakres prac do wykonania jest spory. No właśnie, jaki dokładnie? Z tym pytaniem zwróciliśmy się bezpośrednio do kolejarzy. 

– Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji linii kolejowej 447 przebudują perony w Piastowie, wybudują nowe wiaty na peronie i w poczekalni, wybudują nowe przejście podziemne dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na stacji w Pruszkowie powstanie nowy peron, przebudowane zostaną wejścia, wiaty oraz fragment przejścia podziemnego. Podobny zakres prac zostanie zrealizowany w Brwinowie i Milanówku. Tam także PLK wybudują nowe perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z wygodnymi i bezpiecznymi przejściami. W Brwinowie będzie przebudowany wiadukt, a w Milanówku wykonana zostanie przebudowa przejścia podziemnego – wylicza Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. I dodaje: – Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe oświetlenie, system megafonowy, tablice informacyjne, elementy małej architektury.

Prace obejmą również remont układu torowego, obiektów inżynieryjnych znajdujących się na trasie, sieci trakcyjnej oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. „Rewolucji” oprze się jedynie stacja w Grodzisku, którą przebudowano podczas modernizacji linii kolejowej numer 1, czyli szlaku do Skierniewic. 

To nie wszystko. Z punktu widzenia mieszkańców pogranicza między Pruszkowem i Brwinowem kluczowe są dwa zupełnie nowe przedsięwzięcia, jakie PLK zrealizuje w ramach modernizacji nitki nr 447. Chodzi o budowę przystanku w Parzniewie i tunelu w ciągu ul. Działkowej w Pruszkowie. Pierwsza inwestycja ułatwi korzystanie z transportu kolejowego mieszkańcom wciąż powiększającego się osiedla na granicy gmin, druga da wytchnienie kierowcom. – Powstanie przystanek osobowy Parzniew. Nowy peron zostanie wyposażony w wiatę nawiązującą stylem do tych przedwojennych. Przejście pod torami będzie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaś budowa nowego tunelu w Pruszkowie przy ulicy Działkowej ułatwi komunikację w obrębie miasta i rozładuje ruch samochodów – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.  

Kiedy ruszy modernizacja? Dokładnej daty wciąż nie ma, podobnie jak harmonogramu. Mowa natomiast o pierwszym kwartale 2017 roku. 

Zanim podróżni będę mogli korzystać z nowych i odremontowanych obiektów, czekają ich spore utrudnienia. Chodzi przede wszystkim o sposób zorganizowania komunikacji z i do Warszawy w czasie trwania prac. – Polskie Linie Kolejowe wspólnie z przewoźnikami, władzami samorządowymi oraz zarządami transportu aglomeracyjnego ustalą najbardziej korzystną formę przeprowadzenia modernizacji z punktu widzenia pasażera. Zależy nam, aby podróżni w jak najmniejszym stopniu odczuli remont linii oraz mieli zapewniony jak najlepszy dojazd z i do Warszawy – zapewnia Jakubowski.

Na „stoliku” pozostały dwie możliwości: wyłączenie ruchu na linii 447 na odcinku pomiędzy Pruszkowem a Grodziskiem Mazowieckim ze zorganizowaną komunikacją zastępczą oraz całościowe zamknięcie szlaku Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki. Karol Jakubowski: –  Rozmowy i uzgodnienia cały czas trwają i nie zostały jeszcze rozstrzygnięte. 

Jak już informowaliśmy, władze Pruszkowa skłaniają się ku całkowitemu zamknięciu linii i dzięki temu szybszemu przeprowadzeniu prac. Włodarze Grodziska na razie pytają w tej sprawie mieszkańców. Za pomocą internetowej sondy proszą o wskazanie, który w wariantów uważany jest za lepszy (ankieta dostępna jest na stronie grodzisk.pl).

A po co to całe „zamieszanie”? – Wymiernym dla pasażera efektem prac na linii 447 będzie skrócenie czasu podróży oraz możliwość wprowadzenia dodatkowych połączeń na trasie. Remonty peronów na stacjach i przystankach sprawią, że podróżny będzie korzystał z wygodnych platform. Podwyższony zostanie poziom bezpieczeństwa poprzez np. instalację nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które dodatkowo zapewnią płynny ruch pociągów aglomeracyjnych – twierdzi przedstawiciel PKP PLK.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.