Kiedy nowy tabor dla kolei? Nie wiadomo

Region

Każdego roku zima zaskakuje drogowców. Zaskakuje również kolejarzy. Niestety ci drudzy nie wyciągnęli wniosków z zeszłorocznej fali mrozów i znów borykają się z ogromną liczbą awarii. Główną przyczyna jest kilkunastostopniowy mróz, z którym nie radzą sobie ani 40-letnie składy, ani przestarzałe torowiska.

Od początku stycznia wszystkie media ciągle informują o awariach na kolei. Zepsuty skład, popękane szyny czy zerwana trakcja to o tej porze roku standard. Choć torowiska i trakcje należą do spółki PKP PLK i to gestii tej instytucji leży naprawa i modernizacja infrastruktury, to tabor kolejowy należy do konkretnych przewoźników. A ci od lat mamią pasażerów obietnicami o wymianie pociągów na nowoczesne.

SKM dopiero w drugiej połowie 2011 roku

Obecnie Szybka Kolej Miejska dysponuje taborem składającym się z ośmiu nowoczesnych (14WE) i czterech wydzierżawionych składów(EN57). W styczniu na trasę S2 ma  trafić wypożyczony z Trójmiasta EN57. Jednak jest to skład starego typu i może być on równie podatny na niskie temperatury.

W czerwcu na tory ma wjechać pierwszy z czterech pociągów zakupionych w nowosądeckim Newagu – 19WE. Kolejne 13 ma dotrzeć do Warszawy w drugiej połowie 2011 roku. Te składy mają obsługiwać linie z Okęcia do Dworca wschodniego. Jednak, choć przetarg został już rozstrzygnięty to jednak umowa z wykonawca – bydgoska spółką PESA – do tej pory nie została podpisana

Koleje Mazowieckie projekty w komputerach

Niestety podobna sytuacja jest w Kolejach Mazowieckich. Tu niestety nie dość, że szwankuje tabor to również informacja. Zepsuty skład KM zablokował w piątkowy poranek tory miedzy Warszawą Wschodnia a stacja Warszawa Stadion. Natomiast konduktor i maszynista zepsutego pociągu zamknęli się w kabinie kierowcy, nie informując nawet pasażerów o przyczynach awarii.

Na nieszczęście pasażerów Koleje Mazowieckie dysponują prawie półwiekowym taborem. Czasem, gdy pociąg zjawia się na stacji strach do niego wsiąść a sytuacja ma poprawić się dopiero w maju 2011 roku. I choć przetarg i umowa z bydgoska PESA na wykonanie nowych składów została zawarta w ubiegłym roku to póki, co 20 pociągów Elf istnieje jedynie w komputerach projektantów.

Ostatnie KM unieważniła również przetarg na 16 pociągów elektrycznych, w którym wygrała szwajcarska firma Stadler. Rzecznik Kolei Mazowieckich, Marcin Włodarczyk podkreśla, że przetarg dotyczył składów mających obsługiwać lotnisko Modlin. A tam nie ma ani torów ani terminalu, tak więc nie ma pośpiechu. Widocznie KM nie pomyślała, że początkowo nowe pociągi można skierować na inne trasy.

Kryzysowy rozkład jazdy

Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły pracę nad kryzysowym rozkładem jazdy. Chodzi o to by pasażerowie wiedzieli, które z kursów zostaną zdjęte z trasy w razie awarii. Sama inicjatywa jest strzałem w dziesiątkę. Szkoda jednak, że aby wpaść na pomysł stworzenia tak innowacyjnego rozwiązania potrzebne były dwie mroźne zimy z falami mrozów i awarii na kolei.

  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.