Darmowa komunikacja dla dzieci

Region

Od 1 września uczniowie warszawskich szkół będą mogli za darmo korzystać z komunikacji miejskiej. Stołeczny ratusz liczy, że takie rozwiązanie zwiększy liczbę pasażerów o ok. 30 tys. i zmniejszy liczbę samochodów na ulicach.

Proponowane zmiany dotyczą uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (urzędnicy stosują się do obecnego stanu prawnego) mieszkających i uczących się w Warszawie, a także dojeżdżających z II strefy biletowej i tych, którzy docierają do placówek położonych poza stolicą. – Łączna liczba uczniów tj. 151 tys. Chcę też dodać, że 5 proc. wśród nich to są dzieci, które dojeżdżają z II strefy i uczą się w Warszawie. Te dzieci również objęliśmy tym systemem – powiedział  Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Urzędnicy przeprowadzili niezbędne badania i analizy. Na przełomie listopada i grudnia wysłali ankiety do 40 szkół. – Sprawdziliśmy, w jaki sposób dzieci podróżują do i ze szkoły, żeby określić odsetek zainteresowanych zmianą formy przemieszczania się poprzez wybór komunikacji publicznej. Bardzo nas cieszy, ponieważ 80 proc. ankietowanych zadeklarowało, że chętnie skorzysta ze zmian. W ubiegłym roku osiągnęliśmy absolutny rekord przejazdów komunikacją publiczną 1 mld 136 mln przewozów – przedstawia Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.

Ratusz liczy, że zmiany wpłyną na zwiększenie liczby pasażerów. –  Obecnie około 30 proc. korzysta z dojazdów komunikacją miejską. Myślę, że nasze rozwiązanie zwiększy tę liczbę i wprowadzi dobre nawyki. Mam nadzieję, że ci młodzi uczniowie, którzy zaczną jeździć komunikacją miejską już jej nie opuszczą – mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Jednym z głównych celów darmowej komunikacji dla uczniów jest kształtowanie nawyków, które sprawią, że dzieci i młodzież przyzwyczają się do korzystania z komunikacji i w przyszłości będą wybierać właśnie ten środek transportu. Ograniczy to liczbę samochodów na ulicach, ale wiąże się z mniejszymi przychodami. – Uzyskamy o 13 mln zł mniej przychodów w skali roku, ale w naszym odczuciu o wiele więcej korzyści. Nie mówiąc o tym, że również rodzice, którzy dzisiaj tylko i wyłącznie korzystają z samochodu, być może wybiorą środek transportu jakim jest tramwaj czy autobus. Więc tu może pojawić się dodatkowy wpływ – podaje Witek.

Zmiany mają być wprowadzone od 1 września br. W ramach nowej usługi dzieci otrzymają spersonalizowane karty. Wszystko odbędzie się bez konieczności chodzenia po urzędach. –  Wchodząc w bardzo techniczną wymianę z dyrektorami szkół uzyskamy honorowane listy dzieci i w ZTM-ie przygotujemy spersonalizowane karty. Przyślemy je do szkół. Okres obowiązywania takiej karty nie dłuższy niż cztery lata. Mamy też do czynienia z dziećmi mieszkającymi w Warszawie, ale uczącymi się poza nią, czyli w II strefie. Rodziców zapraszamy do ZTM-u – tłumaczy dyrektor ZTM.

Kilkanaście dni temu stołeczni radni przyjęli stanowisko, w którym przedstawili kilka propozycji zmian w komunikacji miejskiej. Jedną z nich jest zmniejszenie cen biletów na II strefę. Konkretów brak. – W tej chwili przygotowujemy analizy w kontekście II strefy i cen biletów w stosunku do I strefy. Po ich zakończeniu będziemy gotowi odpowiedzieć sobie na pytanie, o jakich różnicach w przychodach mówimy i przygotujemy pełny komunikat w tej sprawie – wyjaśnia Kaznowska.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: kontakt@wpr24.pl lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.